woensdag 18 april 2007

Fly what?

Pas online en meteen al enkele vragen over de titel van dit dagboek. Akkoord, Fly November is niet meteen de meest duidelijke naam is voor een weblog over vliegen. Dit heeft alles te maken met mijn keuze voor een Amerikaanse licentie. Ik doe een poging tot uitleg...

Wereldwijd zijn er twee belangrijke instanties die vlieglicenties uitreiken. De FAA (Amerikaans) en de JAA (EU). Een Belgische piloot (zowel privaat als prof) vliegt met een JAA-document, een piloot uit de VS heeft een FAA-licentie. De twee brevetten zijn wederzijds erkend. De kapitein van een lijnvlucht tussen Washington en Brussel zou in de rats zitten mocht dat niet het geval zijn!

Ik heb uiteindelijk beslist om voor een Amerikaans vliegbrevet te gaan. Vliegen is in de VS sinds jaar en dag een volwaardige vrijetijdsbesteding. Het is er ook spectaculair goedkoper dan in Europa (ik ga er later zeker eens een apart bericht aan wijden). 70 % van alle recreatieve piloten ter wereld vliegen dan ook in de VS rond. Bovendien zijn de medische eisen die aan Amerikaanse piloten gesteld worden ook minder streng dan de omstreden reglementen in Europa. De FAA maakte nooit een probleem van mijn bril, de JAA wel.

Allemaal goed en wel, hoor ik u denken, waar waarom dan Fly November?
Wel, net als auto’s dragen ook vliegtuigen kentekens: 5 of 6 letters/cijfers. Belgische vliegtuigen dragen kentekens die beginnen met OO-xxx. Kijk maar eens naar het vliegtuig waar je binnenkort mee op vakantie vertrekt. Amerikaanse registratiecodes starten met N-xxxx. In luchvaarttaal wordt de letter ‘N’ uitgesproken als ‘November’. Amerikaanse vliegtuigen zijn dus N- of November-kisten. En wat doen bijgevolg piloten met een Amerikaanse licentie: they fly november!

Geen opmerkingen: