vrijdag 20 april 2007

US of EU licentie?

Voor welke licentie ga je't best als recreatieve piloot? De eerste vraag is waar je het meest zal vliegen. Wie vooral in Europa vliegt, kiest het best voor een Europees brevet (JAA). Alle EU-landen erkennen elkaars licentie zonder verdere formaliteiten. De houder van een Belgische vergunning mag dus probleemloos met bijvoorbeeld Franse of Nederlandse toestellen vliegen. Wie voornamelijk in de VS de lucht in gaat, opteert voor de FAA (Amerikaans). Vliegen kan dan uiteraard op Amerikaanse toestellen overal ter wereld. Mits een extra medische keuring en wat papierwerk krijg je bovendien een Europese gelijkstelling.

Toch heb ik als Europeaan van bij het begin voor een Amerikaanse licentie gekozen. De doorslaggevende reden daarvoor zijn de medische eisen. Ik heb een bril met behoorlijk sterke glazen (dioptrie van -6,5L en -9R) en voor privé piloten ligt de ondergrens in Europa op -8. Ook al kan ik met mijn bril haarscherp zien, dan nog val ik voor een Europese licentie buiten de prijzen. De lichamelijke eisen die aan Amerikaanse piloten worden gesteld, zijn veel pragmatischer. De FAA redeneert dat voor brildragende piloten het zicht mét correctie telt. Volgens de Amerikaanse normen raak ik zonder probleem medisch gekeurd en op mijn medisch attest staat gewoon een vermelding ‘holder must wear corrective glasses’. Die andere aanpak van de medische keuring in Amerika merk je duidelijk in de pilotengemeenschap daar. In de VS komen bijvoorbeeld dove piloten voor. Ze kunnen enkel vliegen in luchtruim en velden waar geen radiocontact verplicht is. Wie een arm of een been mist, kan op een aangepast vliegtuig rekenen en ook voor suikerzieke piloten is een oplossing. Allemaal vanuit de redenering: zolang we ervoor kunnen zorgen dat je lichamelijke toestand geen gevaar vormt, kan je vliegen! Ook ik raak dus medisch gekeurd (met sterke bril) en met een reservepaar in de aanslag moest er iets gebeuren hoog in de lucht.

De vraag is dan natuurlijk wat een Amerikaans brevet waard is in Europa, want ik ga voornamelijk vliegen op dit continent. Zoals gezegd kan je een vergunning uit Washington laten omzetten naar een Europees brevet. In de meeste Europese landen (ook België) gaat dat gepaard met wat formaliteiten en een extra medische keuring. Enkel Groot-Brittannië erkent meteen de FAA licentie zonder verder papierwerk. Om kort te gaan, houders van een Amerikaans brevet die in Europa willen vliegen hebben twee opties;
- hun licentie laten omzetten naar een Europees brevet.
- vliegen op Amerikaanse toestellen gebaseerd in Europa.
Dat laatste is in mijn geval de oplossing om toch te kunnen vliegen in Europa. Wie een Amerikaanse licentie heeft mag dan misschien niet meteen op Belgische toestellen vliegen, maar kan wel doen en laten wat hij wil op Amerikaanse kisten. Je kan zo’n vliegtuig beschouwen als een klein stukje extra Amerikaans grondgebied.

Met andere woorden; als ik met mijn Amerikaans brevet van Antwerpen naar Kortrijk vlieg op een Belgisch toestel, dan overtreed ik de wet. Als ik identiek dezelfde vlucht maak met een (identiek) Amerikaans toestel, is dit wel toegelaten. Hetzelfde luchtruim, dezelfde velden, dezelfde regels. Dwaas, toch? Gelukkig staan verspreid in België heel wat Amerikaanse vliegtuigen te huur en daarmee kan ik dus legaal vliegen overal in Europa.

Dat medische verhaal is trouwens niet het enige wat een Amerikaans brevet zo interessant maakt. 70% van alle vergunningen wereldwijd zijn Amerikaans, dus met je FAA-papier kan je praktisch overal terecht. De theorie is veel meer op de praktijk gericht en daardoor eenvoudiger te leren. In Europa moet je verplicht theoretische lessen volgen bij een erkende school. In de VS kan je het via zelfstudie thuis doen. Het examen zelf is nochtans even streng. Een FAA-licentie blijft ook langer geldig. Om de twee jaar moet je een korte test afleggen en elke drie jaar opnieuw medisch gekeurd worden. Met een Amerikaans brevet mag je ook ’s nachts vliegen (bij goed weer weliswaar). Wil je in alle weersomstandigheden vliegen, dan is een Instrument Rating (IR) nodig. Ook dat is makkelijker in Amerika.

Er zijn enkele nadelen aan het Amerikaans verhaal. Zoals gezegd mag je als Belg met een FAA brevet niet zomaar vliegen op toestellen met een Belgische registratie. Je moet het ofwel omzetten naar een Europees brevet of op zoek gaan naar Amerikaanse kisten. Wie voor de FAA kiest, doet de praktijk het best (en goedkoopst) in de VS. Je moet dus over de grote plas, maar zelf met vliegticket en dagelijkse kosten ter plaatse kom je nog goedkoper uit dan in Europa.

17 opmerkingen:

JOB zei

Goed om dit berichtje te lezen!
Echter, ik heb een autogyro in de VS gekocht met een N#, NL heeft een PH#.
Ook ben ik van plan om in de VS mijn SPL licentie te behalen.
Alleen al vanwege de kosten!!

Maar, geldt dit alles ook voor autogyro vliegen?

Tim zei

Heel erg interesant om jou blog te lezen. Vooral over de medische eisen van de ogen. Ik heb namelijk ook -8 in beide ogen en val dus ook af voor de europeese medische keuring :-(
Dus die Amerikaanse lijkt me heel erg interessant. Ik heb echter een aantal vragen waar jij me misschien mee kunt helpen.
De medische keuring die je beschrijft van de FAA is die ook voor beroepspiloten? Dus zou ik met -8 ook de opleiding tot beroepsvlieger kunnen volgen in Amerika?
En dan nog een vraag, die Amerikaanse keuringseisen, gelden die ook in Azie en/of Australie? Of gelden daar weer de strengere Europese?
Of weet je misschien een goede website waar ik hier meer over kan vinden?

Alvast ontzettend bedankt!

En nogmaals erg leuk en interessant om jou blog te lezen!

Groetjes, Tim.

Lode zei

Hey Tim,
Dank je voor de fijne reactie op mijn bescheiden blog.
Wat je vragen betreft ... laat je niet tegenhouden door wat slechtere ogen als je echt wil gaan vliegen. Jarenlang heb ik gedacht dat zelfs recreatief vliegen niet voor mij was weg gelegd, tot ik de 'Amerikaanse Piste' ontdekte. En kijk, ik vlieg nu volkomen legaal ook in Europa rond. Mijn ambities reiken niet verder dan PPL.

De redenering in de VS is dat je zicht mét bril/lenzen telt, het maakt niet uit of je een -8 of -2 correctie hebt. Dit geldt voor zowel privé als professionele piloten. Voor zover ik weet is er dus geen ondergrens. Het enige wat ze van professionele piloten vragen is dat je - met bril in jouw geval dan - uitstekend zicht hebt. In vaktermen heeft dat een 20/20 zicht. Zoek op het net eens wat meer info hierover.

Op deze link (http://www.leftseat.com/screenv.htm) zie je een mooi schema van de verschillende normen die de FAA hanteert.

Wat andere landen in de wereld betreft: in bijlage een oude vergelijkende fiche van wat andere regio's als medische normen hanteren. Je zal merken dat enkel USA en Z-Afrika geen corrctieve ondergrens hanteren. Al de anderen wel, voor professionele piloten bedoel ik dan.

Als je echt commercieel wil gaan vliegen met een -8 correctie, kies dan voor de amerikaanse manier. Daar bulkt het momenteel van de kansen. Pakjes rondvliegen, teoristen vervoeren, regionale passagiers vervoeren, ... maakt niet uit.

Heb je momenteel PPL of zo? Wat wil je precies bereiken?
Heb je een mail adres??

Indien nog vragen altijd welkom!

Lode Roels

fam. Thielen zei

Beste Lode,

Ik heb mij zojuist initieel laten keuren voor mijn Europese licentie, en ben afgekeurd op een lui oog.

Als ik nu ook de 'Amerika-route' zou willen bewandelen, betekent dat dan dat ik alleen mijn medical in Amerika zou moeten aanvragen, of mijn hele opleiding? Dit ervan uitgaande dat ik met een lui oog toegelaten word voor een opleiding tot recreatievlieger.

Groeten,
Pieter Thielen

Lode zei

Dag Pieter,
Ik weet niet of de FAA een 'lui oog' toelaat of niet. Misschien eens googelen op dat thema.

In elk geval, het is mogelijk om een Amerikaanse licentie te behalen zonder ooit een voet in de VS te zetten. De stappen in dat geval:
1. Je laat je medische keuren bij een door de FAA erkende dokter hier in België (90 euro).
2. Je begint thuis te studeren voor het theorie examen. Dat kan met een 'home study course' (+/-175 euro) of eventueel met de hulp van een door jezef gekozen instructeur (+/-40 eur/uur)
3. Je legt het theorie examen af, in Parijs bijvoorbeeld (150 euro).
4. Je doorloopt de security check van de TSA die je nodig hebt om effectief aan je praktijk te beginnen (150 euro)
5.Na de TSA toelating, kies je een instructeur en begin je aan je praktische lessen, allemaal op een Amerikaanse toestel (N-nummeplaat). Zo zijn er genoeg in België.
6. Als je er klaar voor bent (meestal na een kleine 50 uren les), kan je praktisch examen doen. Dat kan om de zoveel weken als er een Amerikaanse examinator langs komt in Europa.
7. Indien geslaagd krijg je meteen je licentie en kan je een uur na je examen al in de lucht hangen als privé piloot.

Je kan dit dus allemaal hier in Europa doen, of het helemaal in de VS doen, of kiezen voor een tussenoplossing. Ik heb stap 5 en volgende in VS gedaan. Let wel, als je naar VS gaat voor vliegopleiding, moet je naast de TSA check ook een speciaal visum aanvragen.

Besef dat een vliegtuig huren hier in België veel duurder is dan in de VS. Een C172 huren in België kost minstens 150 euro/uur + landingsgeld (+/-10 euro). hetzelfde toestel kost in de VS 80 eur/uur en landing fees zijn onbestaand. Reken zelf maar uit hoeveel je bespaart.

Indien nog vragen, altijd welkom!

Herbert zei

Lode, ik wil graag even ingaan op de vraag van Pieter. Ikzelf heb een "diep" lui oog terwijl het andere ok is. Ook ik werd daarom afgekeurd voor een Europees medical.
Echter gaat de FAA hier anders mee om. Hieronder een soort van stappenplan met wat je moet doen en wat je kunt verwachten:
1. Bezoek je oogarts en vraag deze om het FAA form 8500-7 voor je in te vullen. Als je oogarts dit niet wil doen, informeer dan even bij een FAA arts, of vraag die je te verwijzen naar een oogarts die het formulier wel in kan vullen.
2. Laat je vervolgens door een FAA arts keuren en neem de door de oogarts ingevulde form 8500-7 mee. Google hier even op en je vind het formulier zo. Je kunt je overigens al in Europa laten keuren en ik raad dat ook aan i.v.m. wachttijden die je anders in de VS verbruikt.
3. Laat tijdens de medische keuring (of beter nog vooraf, tijdens het maken van de afspraak) weten dat je een lui oog hebt, toon het form 8500-7 en vraag de keuringsarts om een medical "for student purposes only" uit te schrijven. Mogelijk zal de arts ook ergens op het medical vermelden dat je een lui oog hebt. Regel dit alles een maand of 3 voordat je aan de opleiding begint.
4. De keuringsarts heeft je gegevens doorgestuurd naar de FAA. Deze zal je waarschijnlijk een nieuw tijdelijk medical sturen en een brief met instructies wat je verder moet doen als je aan de opleiding begint. Meestal wordt hierin verwezen naar een medical flight test die je moet doen.
5. Met dit medical en de begeleidende brief op zak mag je gewoon aan de opleiding beginnen en (althans in de VS zelf) ook solo vliegen. Dus begin gewoon aan de opleiding maar laat de vliegschool wel weten dat je een medical flight test moet ondergaan. Vraag je instructeur je te helpen om via de FAA te regelen dat je zo'n medical flight test kunt ondergaan. Deze aanvraagprocedure kost tot enkele weken tijd, dus het is zaak dit zo vroeg mogelijk in je opleiding te regelen, om nutteloze wachttijd aan het eind te besparen.
6. Doe gewoon je opleiding. Je kunt zoals gezegd ook al solo vliegen, maar je moet je medical flight test al wel ondergaan hebben vóórdat je je checkride (de examenvlucht) kunt uitvoeren.
7. In samenspraak met de FAA kun je nu kort voor je checkride je medical flight test plannen. Een aparte medisch instructeur zal namens de FAA een vlucht met je gaan maken. Tijdens die vlucht laat de instructeur je een aantal handelingen verrichten waarmee hij/zij kan zien in hoeverre je beperkte zicht een praktisch probleem is voor het vliegen. Verwacht hier geen spannende zaken, maar dingen als dat je alle vliegtuigen die je ziet vliegen aan moet wijzen, dat je de meters op het instrument panel goed af kunt lezen, dat je de afstand tot een bepaald punt op de grond redelijk moet kunnen schatten enz.
8. Als deze medisch instructeur tevreden is over je zicht, zal hij je goedkeuren en een zogenaamd SODA ("Statement of Demonstrated Ability") uitschrijven, en je een nieuw medical geven welke niet langer de "for student purposes only" bepaling heeft. Met deze SODA en je nieuwe medical in de hand ben je nu medisch klaar en goedgekeurd om je checkride te doen en om daarna als privé piloot zelfstandig te vliegen, ondanks je luie oog.
9. Misschien nog wel het fraaiste van het hele verhaal: de SODA blijft de rest van je leven geldig voor de medische beperking waarvoor deze is uitgeschreven. En hij geldt voor alle medische klasses. Je kunt dus met een lui oog maar met een SODA op zak zelfs gewoon airline piloot worden volgens de FAA regels . . .

Dus laat je vooral niet door een lui oog weerhouden om te gaan vliegen, want de bovenstaande procedure is wel onmogelijk volgens de JAR regels, maar volledig normaal volgens de FAA. Veel plezier met je brevet :o)

Herbert

fam. Thielen zei

Dag Herbert,

Enorm bedankt! Ik ga e.e.a. uitzoeken, maar het lijkt me dat dit allemaal moet kunnen lukken.

Is deze weg ook te bewandelen zonder in de USA te komen, zoals Lode al mailde? En mag ik ook hier uitsluitend met USA-geregistreerde toestellen vliegen?

Groeten,
Pieter

Herbert zei

Hoi Pieter,

Ja, je mag hierna alleen met N-geregistreerde vliegtuigen vliegen. Daar zijn wel een beperkt aantal uitzonderingen op, maar houd die gedachte van alleen N-toestellen voor de zekerheid maar even vast.

En of je dit ook allemaal kunt bereiken zonder naar de VS zelf te gaan betwijfel ik eerlijk gezegd. Ik vermoed dat je zo'n medische checkvlucht namelijk niet in Europa kunt doen, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Is misschien handig om dit even na te vragen bij je keuringsarts.

Succes,
Herbert

Anonymous zei

Handige blog ! Ik overweeg zelf ook een faa ppl te halen alleen dan voor helikopters. Gezien het vinden van een heli n registratie lastig is zal dat ook wel betekenen dat ik een n reg moet kopen. Weet iemand hoe je een n reg kunt kopen? Volgens de faa website kan alleen iemand die in america woont, americaans is of een organisatie die voor meer als 75% Amerikaans is dit doen


Gg,

Rogier

Fly November zei

Dag Rogier,
Het is perfect mogelijk om als niet-Amerikaan toch een N-reg vliegtuig te bezitten. Je lost dit op door je vliegtuig in een zogenaamde 'trust' te plaatsen. Jij blijft officieel eigenaar van het toestel maar je hebt een Amerikaanse zakenbehartiger. Lees bijvoorbeeld eens op: http://www.southernaircraft.co.uk/

Anonymous zei

Aaaah dus dat is de truuk. Ik vroeg het me al af. Maar hoe zit het met landen buiten vliegvelden? Ik hoorde dat dat ook behoorlijk aan banden gelegd is voor niet JAA registered vliegtuigen.

Dit zou wel de perfecte manier zijn om de hele JAA license to omzeilen zeg!

@JOB (of een andere vliegtuig eigenaar):
Loopt een eigen vliegtuig niet gigantisch in de kosten?

Anonymous zei

Kijk hier moet ik wezen zijn ! Ik heb een aantal vragen. Ik wil later in Amerika wonen. Dus ik moet als ik daar wil werken dus een FAA brevet nodig hebben. Maar ik wil ook in europa vliegen. Dus dan moet ik mijn JAA brevet hebben maar ik heb een aantal vliegopleidingen gevonden in amerika dat je allebei de brevetten krijgt. Maar ik vindhet wel een risico om in Amerika te gaan studeren. Stel je haalt de opleiding niet. Weg geld ? Wat ik nou wil weten is : als ik naar Amerika ga om mijn JAA&FAA brevet te halen en al die andere IR, CR etc etc heb ik dan een goeie kans op een baan. Zo ja, wie weet gelijk wat de salarissen zijn?

bedankt:)

Anonymous zei

Hallo allen
Nog een aantal aanvullingen:
1. Je mag met een FAA brevet ook niet N-reg toestellen vliegen als je in het betreffende land waar je wilt huren, niet bent ingescheven.
Ik huur bv een D-toestel in duitseland zonder problemen omdat ik een nederlander ben en in Nederland woon.
Ik heb een D-reg toestel en vlieg probleemloos.
Deze laatste eis van de de CAA is bovendien aan te vechten, omdat dit criterium niets te maken heeft met vliegkwaliteit.
Je kunt je ook beroepen op de Chicago conferentiebeluiten (wederzijdse erkenning van de brevetten).
Verder: laat je keuren in Duitseland ( medical III voldoende)
is veel goedkoper ( onder de 100 E).
Reinoud Slagter

Anonymous zei

Beste Lode,

Ik ben net terug uit Crystal River met mijn kersverse PPL license! Mijn keuze voor CGC is goeddeels beinvloed door je positieve verhalen op je blog. Ook ik heb in de Rookery verbleven (heb je naam ook gezien in het gastenboek), en toevallig heb ik mijn check ride ook in de 737KS gedaan. 737KS is trouwens een beetje de favoriet van iedereen op die moment.

Ik ga nu dus ook op zoek naar vliegmogelijkheden in Nederland. Het is al wel duidelijk dat de prijzen niet kinderachtig zijn, wat dat betreft is je verhaal over de ULMs wellicht interessant ook in Nederland. Ik zal je vliegavonturen blijven volgen.

Met vriendelijke groeten,
Y.M. Lau

Anonymous zei

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Anonymous zei

Hallo,

Ik wil misschien mijn vliegbrevet halen maar wil graag met iemand hierover praten ter informatie. Kan iemand mij meer vertellen?

Mijn emailadres is priscilladelaars@live.nl

Ik hoor graag van jullie

Anonymous zei

hallo,ook ik ben op zoek naar een goed adres in florida .
begreep dat een ppl oid ook geld in de caribians?
dus als iemand iets weet graag andwoord over hoe en waar en de kosten.
gr evert
mail to : trabiman@hotmail.com