woensdag 2 mei 2007

De theorie

Er zijn drie grote hindernissen op weg naar een vlieglicentie: de medische keuring, het theoretisch examen en de praktische proef. Het medisch onderzoek ligt al enkele weken achter me en de praktische test staat midden augustus gepland. Maar voor ik die proef mag afleggen en aanspraak kan maken op het felbegeerde brevet, moet ik eerst door een paar dikke cursussen en een oneindige reeks voorschriften en reglementen worstelen.

Wat moet een piloot weten, wat houdt de theorie precies in? Samengevat;
- Vliegtuig: motor, instrumenten en prestaties in verschillende situaties
- Aerodynamica: wat doet hoogte en zwaartekracht met mens en techniek?
- Luchtruim: Over die befaamde duizenden regels, luchtverkeersleiding, ...
- Het weer: de theorie van het weer en hoe dat weer inschatten als piloot?
- Navigatie: hoe vind je de weg daarboven, want wegwijzers zijn er niet!?
- Radiocommunicatie: het luchvaart-jargon is als een nieuwe taal die je leert
Elke piloot (recreatief en professioneel) moet slagen voor dit examen. De doorwinterde lijnpiloot zal nadien natuurlijk nog veel meer dingen leren, maar elke vliegenier start zijn carrière ooit met deze basiskennis.

Wie in Europa leert vliegen, moet verplicht les volgen in een erkende school of vliegclub. Meestal worden die lessen gespreid over enkele maanden en slijt je 1 avond per week in het leslokaal. Wie - net als ik - voor een Amerikaans brevet gaat, heeft de keuze tussen de klassieke methode (les volgen in een club, school of met een instructeur) of een 'home study course', een doe-het-zelf cursus. Het was al snel duidelijk dat ik voor de zelfstudie zou kiezen. Concreet koop je dus de nodige boeken en materiaal en studeer je dan op je eentje alles in. Met vragen kan je terecht op de helpdesk van de uitgever. Er zijn een aantal firma's die speciale pakketten aanbieden waarin alles zit wat een toekomstig piloot nodig heeft voor het theoretisch examen. Na wat surfen en vergelijken heb ik vandaag de Gleim - Private Pilot Training Kit besteld. Kostprijs omgekerend 100 euro. Dat is alvast een pak minder dan de 400 euro die je gemiddeld neertelt als je in een Belgische vliegclub de theoretische lessen wil uitzitten. Nu enkel nog wachten tot 'the goodies' geleverd worden.

Geen opmerkingen: