dinsdag 24 juli 2007

OPLEIDING: Big Yellow Taxi(line)

De hele dag lopen Tom en Gudi in en uit hun kantoor. Ze slaan met elke student een praatje en vragen geregeld naar je vorderingen. Ik kan hen melden dat er ondertussen 4 volwaardige uren in mijn logboek staan. Zowel gisteren als vandaag heb ik een voormiddag- en een namiddagvlucht gemaakt, telkens van een uur. Zo'n vlucht bestaat uit een aantal vaste onderdelen: de voorbereidende checks, taxieën, opstijgen, op hoogte maneuvres oefenen en landen. Elke vlucht mocht ik een beetje meer de leiding nemen. Ik doe nu zelfstandig de pre-start controles en probeer het toestel naar de startbaan te taxieën. 'Proberen', schrijf ik want een vliegtuig over de grond sturen is verdomd moeilijk, echt waar! Het stuur is nutteloos op de grond, je 'bestuurt' zo'n toestel met de voetpedalen (rudders). De onderkant van die pedalen doen je van richting veranderen, de bovenkant hebben remkracht en ook daarmee kan je (bij lage snelheid) een beetje sturen. Om je kist dus in de gewenste richting te loodsen, moet je al die dingen combineren en dat vraagt aardig wat oefening. Taxibanen hebben een dikke gele lijn in het midden en het lukt me vooralsnog niet om de Cessna op die gele streep te houden. Jerry stelt me gerust door te zeggen dat het iets is waar je na een tijdje vanzelf wel een gevoel voor ontwikkelt. Hij moet telkens weer tussenkomen als ik in een bocht onbewust naar het stuur grijp. "Useless, as you have noticed", merkt hij schamper op. Net voor we het gras dreigen in te rijden, stuurt hij feilloos bij. Mijn instructeur blijkt ook op de parking al nuttig.

Geen opmerkingen: