maandag 23 juli 2007

OPLEIDING: De allereerste vlucht

Ik heb geslapen als een roos maar werd wakker met een dubbel gevoel. Enerzijds ongeduldig om er eindelijk aan te beginnen. Anderzijds ook met een klein hartje. Ik ben een eeuwige twijfelaar - in alles - en door mijn hoofd spookt de vraag "is dit wel iets voor mij?"

Met klamme handjes en een knagend gevoel in de onderbuik wandel ik van het studentenhuis naar de luchthaven (100 meter verder). Jerry staat me met een koffiebeker van Dunkin Donut op te wachten (dit is en blijft Amerika). We gaan eerst een half uurtje aan tafel zitten om te praten over het allereerste dat je bij elke vlucht moet doen: het vliegtuig controleren. Na de theoretische uitleg wandelen we naar het toestel zelf en toont hij me wat ik moet nakijken. Zo'n check gebeurt met een papieren checklist in de hand. Je mag nooit op je geheugen vertrouwen. De dag dat je iets vergeet na te kijken, is de dag dat net dat item defect is en je in de bomen belandt (of erger). Jerry blijkt inderdaad zeer ernstig en toegewijd maar hij boezemt wel vertrouwen in. Hij spreekt langzaam en neemt rustig de tijd om alles uit te leggen. Ik mag meteen mijn eerste check doen. Ik wandel rond de blauw-witte Cessna 172 en kijk alles na wat op het lijstje staat, dat betekent ook een staal brandstof nemen om te controleren op condensatie of vuil.
- "Now, let's fly this bird!", zegt Jerry terwijl hij zich in de rechterstoel hijst. Ik mag aan de linkerkant zitten, de plaats voor de gezagvoerder.

Ook in de cockpit volg je een vaste checlist en werk je een aantal procedures af. Vliegen is eigenlijk het rigoureus volgen van lijstjes en scenario's.
- "Die checklists zijn je levensverzekering", herhaalt Jerry, "en je herkent een professionele piloot meteen omdat hij of zijn de procedures volgt. Kijk er de statistieken maar eens op na en je zal merken dat het merendeel van de ongevallen te wijten is aan het niet volgen van de regels." Voor alles bestaat een checklist en je werkt ze chronologisch af:
* PRE-START EXTERIOR CHECKLIST
* PRE-START INTERIOR (COCKPIT) CHECKLIST
* ENGINE STARTING CHECKLIST
* PRE-TAXI CHECKLIST
* PRE-TAKE OFF CHECKLIST (RUNUP)
* TAKE OFF and CLIMB OUT CHECKLIST
* CRUISE CHECKLIST
* DESCEND and LANDING CHECKLIST
* AFTER LANDING CHECKLIST
* ENGINE SHUT DOWN CHECKLIST
* EMERGENCY CHECKLIST
Dat laatste bestaat inderdaad ook, een lijstje voor als het fout gaat. Dat is het enige overzicht dat je vanbuiten mag (moet) leren.
- "Als je motor het begeeft op 1000 voet heb je echt geen tijd meer om naar papieren lijstjes te graaien", verzekert Jerry me.

Mijn instructeur doet tijdens deze eerste vlucht voornamelijk al het werk, ik moet m'n ogen openhouden en leren. We taxieƫn naar baan 09 en na de checks (uiteraard) jaagt hij het toerental op. Voor ik het besef, zijn we aan het vliegen. Eenmaal op hoogte (2500 voet) laat hij me wat basismaneuvres uitvoeren; rondjes draaien, bepaalde koers aanhouden, stijgen en dalen. Het toestel reageert snel en gevoelig, dat is toch even wennen. Na een klein uurtje neemt hij over en zet Jerry ons weer veilig aan de grond. We maken een nieuwe afspraak voor een vlucht in de namiddag.
- De eerstkomende uren en dagen zullen we altijd weer dezelfde oefenvlucht maken. Elke keer zal jij meer en meer mogen doen en zal ik je nieuwe dingen leren", zegt Jerry.
Hij gaat alweer de lucht in met een andere student en raadt me aan om de namiddag vlucht al eens te bekijken in het lesboek.

Geen opmerkingen: