vrijdag 10 augustus 2007

OPLEIDING: Night flight

Hetgeen je moet kennen en kunnen voor je een vlieglicentie overhandigd krijgt, staat zwart op wit in een gedetailleerde boek. Voor het theoretisch gedeelte is dat de 'FAA Written Exam Guide'. Het omvat de 12 hoofdstukken theorie en achteraan de 700 mogelijke vragen die je kan tegen komen op het schriftelijk examen. Ook de dingen die je wel en niet moet tonen op het praktisch examen staat in een werkje getiteld 'FAA Practical Test Standards'. Het is verbazingwekkende lectuur over de maneuvres die je de examinator moet tonen tijdens het examen, opvallend nauwkeurig beschreven. Het boek geeft ook het parcours dat je moet volgen voor je het praktisch examen kan afleggen, uitgedrukt in vlieguren. Zo moet een toekomstige piloot minimum 40 uren loggen, waarvan 2 uur instrumenttijd én 3 uur 's nachts vliegen. Een FAA licentie geeft je namelijk het recht om ook 's nachts te vliegen, in VFR condities wel te verstaan. Dat nachtelijk gefladder was iets voor vanavond.

In het donker vliegen houdt een aantal risiso's in. Als je motor het begeeft, is het stukken moeilijker om een geschikte landingsplaats te zoeken. Wolken ontwijken is ook een probleem 's nachts want de hoogte en/of aanwezigheid van wolken kan je amper inschatten. Ook landen en opstijgen gaat wat lastiger omdat het donker je dieptezicht wijzigt. En dus moet een mens z'n voorzorgen nemen voor een nachtvlucht. Zeker zijn dat de wolken hoog genoeg zitten bijvoorbeeld. Alle checks extra rigoureus uitvoeren en ook alle lichten controleren. Bij voorkeur kies je 's nachts ook een route die genoeg verlichting op de grond voorziet (autowegen, steden, luchthavens). Net voor het duister wordt, komt Jerry me tegemoet aan het vliegtuig. Rond zijn nek hangt een draagbaar GPS toestel, in zijn broekzakken steken twee zaklampen en ik zie een mobiele VHF radio in zijn flight bag zitten. Verder nog wat extra batterijen, een leeslampje voor in de cockpit en extra grote vliegkaarten. Ik laat hem mijn verbazing merken: "Als ik niet beter wist, zou ik zweren dat je naar Irak vertrekt voor een bombardement." Voor het eerst sinds ik met Jerry samen werk, moet hij spontaan lachen. Hij schrikt er zelf van: "Wel, 's nachts vliegen is erg leuk maar nog leuker is dat je het kan navertellen. Better safe than sorry!"

We draaien vervolgens een uurtje rond de luchthaven van Crystal River en doen een handvol landingen, allemaal in het duister. Morgen voorziet Jerry een echte overlandvlucht zonder daglicht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe niet warm loop voor dat nachtvliegen. Eenmaal opgestegen zie je nog bitter weinig en vertrouw je volledig op je instrumenten. Dat grote zwarte gat onder me boezemt toch wat angst in.

Geen opmerkingen: