zaterdag 1 september 2007

Mee vliegen?

Wil je eens mee vliegen? Dat kan!

E
en handige manier om de kosten te drukken is ze te spreiden over meerdere personen. Een vliegtuig huren is namelijk een dure zaak. Een uurtje de Grumman gebruiken kost 150 euro. Dat is de prijs voor het toestel, ongeacht het aantal passagiers. Omgerekend betekent dat een huurprijs van 2,50 euro/minuut. De teller begint te lopen op het moment dat de motor start. Dus ook de beweging op de grond komen helaas mee op de rekening. Op de meeste luchthavens betaal je bovendien ook nog eens landingsgeld, al blijft dat meestal beperkt tot enkele euro's. In Deurne bijvoorbeeld 5 euro per persoon.

Op een uurtje raak je al een flink eind met het toestel. Enkele voorbeelden:
* Antwerpen -> Cirkeltje over mijn huis in Tienen (of uw huis?): 20 min (enkel)
* Antwerpen -> Charleroi (landing op de thuisbasis van Ryanair): 35 min (enkel)
* Antwerpen -> Gent -> Knokke (over het strand) -> Antwerpen: 55 min (heen & terug)
* Antwerpen -> Le Touquet (FR, Paris Plage) : 1h25m (enkel)
* Antwerpen -> Texel (NL, Waddenzee) 1u30m (enkel)

Het principe is duidelijk: hoe meer personen meevliegen (max 4 plaatsen), hoe goedkoper het wordt.
Hoeveel kost dan bijvoorbeeld een vlucht van exact een uur?

Ik alleen = 150 euro/uur
Ik + 1 passagier = 75 euro/persoon/uur
Ik + 2 passagiers = 50 euro/persoon/uur
Ik + 3 passagiers = 38 euro/persoon/uur

Weet ook dat een VFR-piloot als ikzelf zeer afhankelijk is van het weer. Als er lage wolken hangen, het fel regent of de zichtbaarheid belabberd is, kan de vlucht niet doorgaan. Maar uitstel is geen afstel natuurlijk!

Maar andere mensen meenemen is dus interessant voor zowel mijzelf als mijn passagiers. Ik kan goedkoper uren loggen en wie mee vliegt is een unieke ervaring rijker: Vlaanderen vanuit de lucht bekijken! Mail me gerust om wat meer informatie.

OPGELET!
1. Dit zijn geen commerciƫle vluchten. De wet bepaalt dat ik als privaat piloot (PPL) niemand tegen betaling mag meenemen of mag vliegen voor het geld. Ik mag mijn medepassagiers enkel vragen om hun deel van de kosten te dragen (huur toestel en landingsgelden). Ik maak deze vluchten dus sowieso, passagiers of niet. Deze oproep is dan ook enkel en alleen bedoeld om enerzijds mijn kosten te delen en anderzijds een unieke vliegervaring aan te bieden. Dit is dus geen commercieel aanbod of advertentie.
2. Veiligheid gaat boven alles. Indien de weersomstandigheden of algemene vliegvoorwaarden onder de wettelijke en /of veilige minima zakken, blijven we aan de grond of keren we meteen terug.

Geen opmerkingen: