zondag 16 september 2007

Op zoek naar een toestel


Sinds ik terug ben van de VS heb ik 3 uur gevlogen in eigen land. 1 uur met een Cessna 150 vanuit Kortrijk (EBKT)(zie foto) en 2 uur met een Cessna 172 Diesel die in Antwerpen staat (EBAW). Die laatste is merkwaardige kist. Het gaat om een klassieke Cessna 172 waarvan de motor is omgebouwd om op Jet A1 (diesel) te draaien. In mensentaal kerosine dus, hetzelfde goedje dat straalmotoren slikken. Het grote voordeel is de kostprijs. Kerosine is goedkoper dan Avgas (waar de meeste sportvliegtuigen op draaien) en in principe kan je dus ook gewone diesel van de pomp om de hoek tanken. Twee grote nadelen. Ten eerste hangt in de cockpit de hele tijd de indringende geur van 'mazout'. Maar belangrijker, de dieselmotor is minder krachtig dan zijn soortgenoot op avgas. Hoewel een C172 dus plaats biedt aan vier personen, levert de dieselmotor maar genoeg kracht voor 3 inzittenden.

De afgelopen 3 vlieguren waren vooral interessant om het verschil in luchtruim en procedures hier in Belgiƫ wat te leren kennen. Ik betwijfel echter of ik de toestellen ooit nog eens opnieuw zal huren. De C150 is weliswaar erg goedkoop maar staat eigenlijk te ver weg (Kortrijk is al gauw 1,5 rijden). De C172 Diesel staat dichterbij (Antwerpen) maar de huurprijs ligt ver boven mijn budget.

In Antwerpen staat echter nog een ander toestel dat me interesseert, een Grumman Cheetah AA5A. Binnenkort vlieg ik met een instructeur op die kist en als dit me bevalt, wordt die Cheetah wellicht mijn vaste reisgezel.

Geen opmerkingen: