zaterdag 22 september 2007

Solo in België


Na vier vlieguren in het gezelschap van een copiloot heb ik vandaag voor het eerst alleen gevlogen in Belgisch luchtruim. Hoewel ik in de VS ook alleen vloog, voelde dit toch speciaal aan. In Crystal River zat ik achter de controls van toestellen die ik door en door kende. Bovendien snorde ik door verlaten luchtruim met zeer veel plaats. Nu bestuurde ik een vliegtuig dat me relatief onbekend was en waagde ik me ook in de overvolle en complexe lucht boven ons land. Enkele mijlen van je koers afwijken en je belandt in een verboden zone of gecontroleerd gebied. Uit je doppen kijken is dus de boodschap. Hoe dan ook voelde ik me er vanochtend helemaal klaar voor. Ik besloot met de Cheetah hetzelfde traject te vliegen als twee weken geleden, toen ik in dit toestel werd uitgecheckt door een instructeur. Opstijgen in Antwerpen, meteen richting NW (Zeeuws-Vlaanderen) en na een klein uurtje manoeuvres oefenen terug naar Antwerpen.

Toen ik vanochtend met de wagen bij me thuis vertrok was er geen wolkje aan de lucht. Maar naarmate ik Antwerpen naderde, nam de bewolking toe. De meteo in Deurne gaf verspreide wolken aan op 1500 voet en 6 km zichtbaarheid. Het lag nog net boven de persoonlijke minima die ik voor mezelf ooit heb opgesteld. Ik zou dus net boven 1000 voet moeten vliegen en de GPS als backup gebruiken mocht de zichtbaarheid verslechteren. Eenmaal in de lucht bleek die 6 km toch echt wel limiet en was het vechten tegen de wolken (een VFR piloot mag niet door de wolken vliegen). De dokken van de Antwerpse haven vormen de grens van de controlezone Deurne en ik meld me af bij de toren. Ik vlieg verder in noordoostelijke richting en na enkele minuten al vlieg ik Nederland binnen. In principe heb je voor grensoverschrijdende tripjes een vluchtplan nodig maar ik zal nergens landen bij onze noorderburen en waag me niet verder dan de Schelde nabij Terneuzen, eigenlijk toch nog steeds een stukje Vlaanderen ;-). Er is nog een reden waarom ik de Cheetah Nederland in stuur. Eenmaal voorbij de grens heb je luchtruim klasse E tot 5500 voet. Daar heb je aan niemand verantwoording af te leggen en kan je zoveel oefenen en draaien als je wil.

De wolken liggen hier gelukkig wat hoger en als ik Terneuzen aan de horizon zie, jaag ik het toerental op en klimmen we tot 3500 voet. Hoger kan ik echt niet wegens een solide laag wolken boven me. Ik had vooraf een lijstje oefeningen opgemaakt en probeer ze allemaal af te werken: traag vliegen, bochten van 30 en 40 graden, klimmen, dalen, cirkeltjes rond een punt, s-bochten. Het lukt me wel, maar het is en blijft vechten tegen de wolken en de zichtbaarheid wordt er ook niet beter op. Ik kies eieren voor m'n geld en zet terug koers richting Antwerpen. Ik scheer nog heel even over de brede Schelde die zich door dit stukje zuidelijk Nederland een weg naar de Noordzee baant. Onder mij glijden twee gigantische containerschepen door het water. Zij zullen pas over enkele uren in de Antwerpse haven aanmeren, ik vlieg over enkele minuten al over de dokken. Het is een prachtig zicht en dit is de reden waarom ik wil vliegen. Ik prijs me gelukkig dat ik het voorrecht heb om dit op een nazomerse zaterdag te kunnen meemaken.

De laatste oefening op mijn lijstje blijkt de moeilijkste te zijn. Ik wil de nadering inzetten via NIK VOR (Nicky) en zo de controlezone invliegen via RUPEL en KONTI. De zichtbaarheid is ondertussen zo belabberd dat ik me nauwelijks nog op de grond kan orienteren. Ik zet de frequentie van Nicky aan en gebruik ook de GPS als hulpmiddel. Na 3 minuten zeggen de instrumenten dat ik boven NIK hang en weet ik dat ik moet draaien. In de verte zie ik gelukkig de kenmerkende bocht in de Schelde (RUPEL) en vandaar ken ik de weg naar KONTI en zo naar de landingsbaan zelf. Ik onthou van deze vlucht:
1/ Zorg voor een ruime marge wat zichtbaarheid en wolkendek betreft. Flirten met de wettelijke en/of persoonlijke minima kan lelijk uitdraaien.
2/ Navigeer steeds op drie manieren: visueel (kijken naar de grond), VOR (instrumenten) en GPS (satteliet)

Geen opmerkingen: