dinsdag 11 september 2007

Vliegen op 11 september

Pas toen ik de datum in m'n logboek schreef, besefte ik hoe zeer ik het lot had getart vandaag: 9-11. Ik had gevlogen op 11 september, zonder het te beseffen dan nog wel! Vandaag vloog ik voor het eerst met die Grumman Cheetah (AA5A) vanuit Antwerpen. Naast mij een instructeur die beoordeelt of ik alleen met dit toestel mag vliegen. We doen eerst 4 touch-and-go's en verlaten dan de controlezone richting Zeeuws-Vlaanderen. Daar doe ik enkele manoeuvres (slow flight, bochtenwerk, een VOR tracken, ...) om dan terug naar Antwerpen te vliegen. Het is werken geblazen in de cockpit want je moet een vaste aanvliegroute volgen naar Deurne. Ik hoor dat er een Fokker van VLM voor me vliegt en plots zegt de toren:
- "N9920U, hold and make 360's at KONTI."
We moeten dus wachten en rondjes vliegen. De toren zet ons bewust in de wachtzaal. Als we te dicht op dat grote toestel zitten, schudt de bijhorende turbulentie ons namelijk door elkaar. KONTI is een groot (geel) bedrijf naast de E19 in Kontich. Ik stuur de Cheetah er in een wijde cirkel rond. Al na 1 rondje krijgen we toestemming om verder richting Antwerpen te vliegen. Na nog wat heen en weer gecommuniceer, zet ik onze vogel veilig aan de grond.

De instructeur is tevreden met wat ik getoond heb en ik word dus 'gelost' op dit toestel. De AA5A bleek een erg rustig en stabiel toestel dat bovendien goed is uitgerust. GPS aan boord, long range brandstoftanks (1000 km autonomie!), 2 VOR's, ILS, ADF, twee radio's en een automatische piloot. Het grote verschil is het feit dat dit een 'low wing' is. De vleugel zit onder je, en niet boven je hoofd zoals bij de Cessna's. Je moet dus hoe dan ook wat zicht op de grond prijsgeven, maar in dit toestel valt dit zeer goed mee. De N9920U is voortaan mijn vaste vogel.

Geen opmerkingen: