vrijdag 12 oktober 2007

Met Ryanair naar New York?

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het nieuwe luchtvaartakkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Daardoor zal het aantal vluchten tussen de twee continenten sterk stijgen. Waarover gaat dit?

Op dit ogenblik morgen slechts een handvol maatschappijen op de Verenigde Staten vliegen, vaak alleen de gereputeerde nationale carriers (Air France, Iberia, BA, ..). Bovendien kunnen die vluchten enkel gebeuren vanuit een beperkt aantal luchthavens (de nationale uitvalsbasis van diezelfde firma's). Dat verandert vanaf maart 2008.

De markt tussen de EU en de VS gaat open en elke erkende vliegmaatschappij kan dan vluchten organiseren naar Uncle Sam. Die transatlantische trips mogen bovendien vanuit/naar gelijk welke luchthaven. In principe kan Easyjet of Ryanair dus binnenkort met 757's vanuit Charleroi of Rotterdam gaan vliegen naar gelijk welke bestemming in de Verenigde Staten. Omgekeerd kunnen ook Amerikaanse lagekosten maatschappijen (JetBlue, SouthWest, ..) over en weer vliegen. Die kleinere maatschappijen zullen gebruik maken van goedkopere en nog niet verzadigde regionale luchthavens in Europa en dat drukt de prijs.

Het achterliggend idee van dat 'Open Skies' akkoord is natuurlijk het aloude credo van de liberalisering: hoe meer keuze, hoe lager de prijzen. Het zal nog wel een tijdje duren voor de tarieven echt gaan dalen maar vanaf volgende zomer hebben we in elk geval al veel meer keuze wat maatschappijen en bestemmingen betreft. En op termijn zullen de low budget maatschappijen ongetwijfeld gaan vliegen op die transatlantische route. Wellicht krijg je op zo'n vlucht geen maaltijd of video aangeboden maar je vliegt wel tegen een spotprijs.

Is het veilig? Niet onveiliger dan de gevestigde waarden. Zowel de carriers in de VS als Europa worden onderworpen aan strenge veiligheidsnormen. Wat voor Brussels Airlines geldt, is ook voor Ryanair de norm. En technisch gesproken is een vlucht van 6 uur naar de VS niet moeilijker dan een drie uur durende reis naar het hoge noorden van Europa.

Toch een minpunt. Volgens verschillende waarnemers kunnen de scherpe controles op de vluchten van en naar de VS de groei wel eens beperken. Die strenge veiligheidscontroles zijn uiteraard nodig, maar maken dat reizen naar Amerika echt geen pretje meer is. je kan hier pleiten voor 'one stop security', zodat een passagier niet bij alle tussenlandingen moet worden gecontroleerd", maar slechts 1 keer (grondig) wordt onderzocht.


Geen opmerkingen: