zaterdag 6 oktober 2007

N9920U is returning because of low visibility

De Cheetah stond op mijn naam vanochtend en de bedoeling was om rond 10 uur te vertrekken voor een vluchtje naar het veld vlakbij mijn woonplaats (EBTN, Tienen). Zo kon ik trouwens (eindelijk) ook eens over ons huis vliegen. Ik had met m'n vriendin afgesproken dat ze - samen met dochtertje - even zou komen kijken hoe papa landt.

Mooie plannen op papier maar de realiteit besliste er anders over. Er was prachtig najaarsweer voorspeld met wat nevel 's ochtends. Toen ik met de wagen thuis vertrok richting 'Antwerpen Airport' bleek de lucht inderdaad behoorlijk wazig te zijn. Ik schatte de horizontale zichtbaarheid hooguit 3 km. De weervrouw had me de avond voordien persoonlijk verzekerd dat de mist snel zou wegtrekken dus ik hoopte toch op beterschap tegen de tijd dat ik in Antwerpen zou zijn. Niet dus ... Rond Leuven en Brussel kregen we zelf klassieke misbanken en minder dan een kilometer zicht. Een gesprek met de meteo briefer in Antwerpen bevestigde het vermoeden dat die VFR vlucht naar Tienen niet voor vandaag zou zijn. Ik moest voorbij Leuven en daar zat het potdicht, zei de man. Iets wat ik ook met eigen ogen had gezien.

Om toch iets te kunnen vliegen, besloot ik de trainingvlucht van 2 weken geleden te herhalen, richting Zeeuws-Vlaanderen dus. Ik wilde voor de verandering de CTR uit vliegen via KONTI, RUPEL, TANGO en Nicky Vor en dan zo verder naar het noorden. De zichtbaarheid bleef wat slabakken maar ik ging het er toch op wagen. Als het een soep was, zou ik terugkeren.

Rond 11 uur was ik airborn en ik mocht meteen naar rechts draaien op zoek naar KONTI reporting point. 'Zoeken' was in deze een juiste term want op 1000 voet boven de grond bleek de zichtbaarheid echt al slecht. Ik haalde twee autowegen door elkaar en vond met moeite uiteindelijk toch KONTI, net op tijd. De grond onder mij was wazig en ook het horizontale zicht deed me twijfelen. Net boven mij hing zo'n bruinachtig waas, het was echt een soep. Ondertussen ploeterde ik verder richting RUPEL, het punt waar de Rupel en de Schelde samenstromen. Door dat geknoei nabij KONTI was ik wat van m'n koers afgeweken en ook nu moest ik al zwetend weer zoeken naar het juiste afspraakpunt. Ik herkende de rij windmolens voor mij en besefte dat ik tussen WHISKEY en RUPEL vloog. Ook de GPS in mijn toestel liet het afweten. Dit was de druppel. Verder vliegen in deze omstandigheden ging m'n onervaren pilotenpetje te boven en ik moest denken aan een uitspraak van m'n instructeur, enkele weken geleden. "Er is helemaal niets oneerbaars aan het toegeven dat je niet verder kan, dat je terug wil. Een goede piloot keert terug voor het gevaarlijk wordt. Een slechte piloot belandt in de ongevallen statistieken."
Net op dat moment vroeg de toren: "you are about to leave my airspace, please state intentions?"
Ik antwoord: "N9920U is returning to the field because of low visibility, via RUPEL and KONTI."
Zij weer: "Affirm. Make a 180 and report at RUPEL."

En even later stond ik weer aan de grond, met 30 minuten effectieve vliegtijd achter de kiezen. De geleerde les vandaag? Onderschat nooit het weer en VFR vliegen in IFR condities is iets voor IFR piloten, niet voor vliegeniers met nog geen 60 uren in het logboek. Volgende keer beter...

4 opmerkingen:

Rob zei

Goede reactie!! Doorvliegen alleen maar onder je niet wilt toegeven dat je de situatie niet 'nog' niet de baas kunt is NOOIT een goede reactie!

Zeker niet met vrouw en kind thuis :-)

Grtz

Rob

www.vliegop.nl

PH-ABB zei

Hai Lode!

Ik zie dat Rob hier ook terecht gekomen is en de contacten met Marcel liggen er inmiddels ook haha. Nou...allemaal leden van de Flybloggers!

Leuk en interessant verhaal btw. Ik heb trouwens vorige week voorgesteld op de site van Rob om onze blunders en wijze lessen te verzamelen op Rob's site onder de link flybloggers. Daar zou deze ook terecht kunnen! Hele goede beslissing genomen man...ik heb zelf ook al een keer iets dergelijks meegemaakt. Binnen 5 seconde van VFR naar IFR. En dan ook echt IFR. Als ik er aan terug denk bibber ik er nog van. Maar ook bij mij hoorde ik mijn instructeurs stem in mijn hoofd. "Per ongeluk in IFR terecht gekomen...niet meer naar buiten kijken maar naar je instrumenten, 180 graden bocht en hoogte en snelheid netjes houden". En idd...voordat ik het wist kon ik weer VFR. Meteen op dichtsbijzijnde veld de kist aan de grond en met de auto opgehaald. Mijn les is dat ik toen teveel risico heb genomen door door te vliegen terwijl de marges steeds kleiner werden. Nou, NOOIT MEER!!!

Nog nagedacht over een deelname aan een Flyblog meeting? Je bent komende week al welkom op Juist! Kun je meteen Rob oppikken op EHEH omdat hij ineens geen kist meer heeft ;-)!

Groeten,
Frank
(www.vliegmetfrank.nl)

PH-ABB zei

Ps. Je linkje staat op mijn site.

Guus Poorte zei

Ja, dat is dan even spannend he?
Overkomt mij ook nog regelmatig dat ik het zicht onderschat, maar de 'paniek' wordt wat minder, en jouw 'returning to the field' bewijst maar eens van uitstekende 'airmanship'.
Het lijkt erop dat de toren ook rekening hield met een 'returning to the field', aangezien ze als eerste het dialoog opzette.

Wees gegroet,
Guus.
Allemaal ervaring Lode! Soms, op een mooie zomerdag zonder een wolkje aan de lucht kan het zicht nog zwaar k*t zijn.