woensdag 28 mei 2008

Ramptoerist

Ik moet iets bekennen.
Gisteren was ik wat vroeger klaar met werken en op de terugweg naar huis kon ik het niet laten om even langs de luchthaven van Zaventem te rijden. Of beter, langs het einde van baan 20, de plaats waar de gecrashte B747 ligt. Ik kon er nog blind heen rijden. Toen we nog in Evere woonden, was dit de vaste route om Brussel uit te fietsen. Via dat kleine weggetje langs de luchthaven ging het dan verder naar Kortenberg en zo de Vlaamse velden in.

Ik was er niet alleen, dat kan ik u verzekeren! Het was zelfs zoeken naar een parkeerplaats in de naburige straten. De weg zelf (Zeven Tommen) is niet meer toegankelijk voor auto's. Voetgangers mogen tot op ongeveer 300 meter van het toestel komen. De politie heeft er een blitse kampeerwagen opgesteld om de menigte achter het blauwe lint te houden. 'Menigte', schrijf ik terecht, want er stonden altijd minstens 30 à 40 mensen te kijken.


Het is een surrealistisch zicht om zo'n gigantisch vliegtuig hulpeloos te zien liggen. De neus hangt over de heuvelrand die het einde van de baan vorm. De vleugels en vier motoren liggen plat op het gras. De cockpit heeft op z'n glijpad een metalen paal geraakt die deel uitmaakt van de baanlichten. En iets over de helft van het toestel dan die grote knik, de plaats waar de Jumbo in twee stukken brak.

Toen hij merkte dat het fout liep, is de piloot voluit op de rem gaan staan en heeft hij geprobeerd om het toestel op de baan te houden. Dat is op zich ook wel gelukt, maar op een bepaald moment is het asfalt natuurlijk opgebruikt. Het hele toestel dendert op dat moment nog tegen meer dan 200 km/u richting baaneinde. Omdat het neuswiel plots van het gladde asfalt in het zachte gras rolt, vertraagt het eerste deel spectaculair snel. Het staartstuk, tientallen meters achter de neus, heeft nog wél volle snelheid en beukt in op het tragere voorste deel. Met de gekende gevolgen. Het mag trouwens een wonder heten dat de vleugel niet scheurde. In zo'n geval volgt zo goed als zeker een ontploffing en stond ik gisteren naar het zwatgeblakerde geraamte te kijken van wat ooit een Jumbo Jet was.

Geen opmerkingen: