zaterdag 3 mei 2008

Sint Truiden (EBST)

Eigenlijk had deze vlucht al op maandag 28 april moeten plaatsvinden, maar het slechte weer stak daar een stokje voor. Vandaag volgde de herkansing en kon de trip naar de voormalige militaire luchthaven van Brustem, Sint Truiden (EBST) toch doorgaan.

Op een verouderde Jeppesen kaart (2004) die ik nog heb liggen, staat er een groot kruis over EBST en ernaast de niet mis te verstane boodschap CLOSED. Een jaar of twee geleden werd de site echter in consessie gegeven en van de meer dan 2000 meter landingsbaan is er nu meer dan 1000 meter open voor de sportvliegers. Nergens is helaas een officiële fiche te vinden (zelfs de AIP is nogal onduidelijk over de procedures). Her en der vind je weliswaar wat informatie op het internet, maar het veld
is sowieso PPR, dus bellen met de veldoverste is een must. Die zal je dan bijvoorbeeld vertellen dat de oriëntatie van de runway 06/24 is, de radiofrequentie onbemand is (air/air) en alle circuits naar het zuiden gevlogen moeten worden.


Grotere kaart weergeven

Ik kies voor de route EBAW-LIERA-FLO-EBST. Dat brengt me over Lier, Aarschot, radiobaken Flora en zo over St Truiden naar Brustem. Totale reistijd: 24 minuten. Omdat er een Air Show bezig is in Deurne, stikt het van het volk (en de vliegtuigen) en sta ik een kwartier te wachten voor ik kan opstijgen. Om 1645 ben ik dan toch airborn en de toren loodst me zo snel mogelijk uit de controlezone want er komt opnieuw een demonstratievlucht aan. Even over 5 passeer ik St Truiden en dan doemt onmiskenbaar de gigantische militaire site op. Vanuit de lucht zie je de resten van wat ooit een tweede, dwarse startbaan was. Nu zijn het stroken verwaarloosd beton op sommige plaatsen helemaal overwoekerd met gras. De actieve baan ligt recht voor m'n neus. De witte letters en strepen lijken er gisteren pas op geschilderd. Rondom de baan ligt het oude militaire domein. Ik zie veel groen met af en toe een hangar of een kale plek.

Ik vlieg over het veld en maak dan een ruime bocht om het (rechtse) circuit te vervoegen. De landing is best aardig, al trek ik de neus een tikkeltje te snel horizontaal, waardoor ik nog even 'zweef' alvorens de grond te raken. Ik ben helemaal alleen op dit zonovergoten terrein en laat me rustig uitbollen tot helemaal aan het einde van de runway. De veldoverste had me aan de telefoon al gewaarschuwd: "Je draait na de landing rechts een weg op die eigenlijk voor auto's bedoeld is. Na 200 meter zal je een grote hangar zien. Daar zitten wij."

Het voelt inderdaad wat vreemd aan om dat relatief grote toestel over een smal baantje te loodsen. Een keer voorbij de bocht, zie ik de hangar liggen.

Als de motor afstaat, klauter ik uit de cockpit en kijk ik op een onvergetelijk tafereel. Voor de grote hangar, in de weinige schaduw die voorhanden is, staat een witte, plastic tuintafel. Er rond zitten enkele vijftigers en zestigers met elk een blikje bier in hun hand. Het is de veldoverste en enkele vliegmakkers. Op de tafel een draagbare VHF radio waarop ze het (schaarse) verkeer op dit veld kunnen volgen. Aan de 'chef' van de tafel betaal ik de 5 euro landingsgeld.



Dan gaat de GSM en blijkt dat m'n vriendin, schoonvader en kozijn m'n landing hebben meegemaakt aan de slagboom die het smalle weggetje en de startbaan van elkaar gescheiden houden. Even later staan ze naast me en slenteren we wat rond in en rond de hangar. Een drankje en wat gesprekken later, gaat het terug richting Antwerpen.


Conclusie: EBST is best aan aardig veld. Rustig (weinig verkeer), mooie baan en in een fraaie omgeving. Wel vooraf even bellen voor toestemming en informatie over de procedure.

Geen opmerkingen: