maandag 19 mei 2008

Touch & Go's

Recept voor een fijne vliegdag

* Men neemt een vrije dag,
* Men voegt daar gunstig vliegweer aan toe (bijvoorbeeld: wolken op 4000 voet, geen regen en minder dan 10 knopen wind),
* Men werkt af met een Grumman Cheetah AA5A.

Die drie dingen waren vandaag voorhanden. Helaas zat ik op een strak tijdschema. In de voormiddag was dochtertje Gemma nog thuis en tegen 19u moest ik al terug in Tienen staan. Maar met wat organisatie en discipline moest het wel lukken.

Iets wat al langer op mijn aeronautisch takenlijstje stond, was het uitvoeren van een aantal "Touch & Go's". Dat zijn landingen waarbij je meteen na het raken van het asfalt weer doorstart. Op die manier fris je de kunst om een perfect circuit te vliegen op en kan je werken aan specifieke landingen (zacht veld, spot-landing, kort veld, ...). Maar welk veld is op een weekdag rustig, niet te ver weg én goedkoop genoeg om een onbeperkt aantal T&G's te doen?

Brasschaat (EBBT) lijkt een optie. Dat ligt net buiten de CTR van Antwerpen op amper 5 minuten vliegen. Voor de 5 euro landingsgeld moet je't niet laten. Plan B was Seppe (EHSE), net over de Nederlandse grens. Kwartiertje vliegen maar wel een aantal minpunten: 20 euro om er te mogen landen en ik zou een vliegplan moeten indienen wegens landen in een andere staat. Als derde optie hou ik St Truiden (EBST) open. Twee weken geleden voor het eerst geweest op dit fraaie veld op de oude militaire basis. Perfecte runway en 5 euro voor vliegbewegingen "à volonté".

Als blijkt dat Brasschaat gesloten is, kies ik al snel voor St Truiden. Na een telefoontje met de veldoverste en wat info verzamelen, ben ik klaar voor vertrek. Rond 13 uur arriveer ik in Deurne. Een verslag van de feiten.

1300
Vlucht aanmelden bij het loket en in de briefing room kijken naar het weer en de NOTAMS.

1330
Iets eten wegens razende honger.

1400
Bij het vliegtuig en beginnen met de pre-take-off-checks. Blijkt dat de brandstoftanks tot op de bodem leeg zijn. Maar werkelijk zo leeg als leeg kan zijn. De laatste piloot die met dit toestel gevlogen heeft, wist hopelijk waar hij mee bezig was.

1500
Alle checks compleet en toestel uit de hangar getrokken. Getrokken ja, want dat moet je zelf doen (700 kg ongeveer).

1510
De motor is gestart. Ik meld me aan bij ANTWERPEN GROUND en vraag toestemming om naar het tankstation te taxiën.

1535
Na het volgooien van de kist stuurt 'ground' me naar het begin van startbaan 11. Na de laatste checks komt ANTWERPEN TOWER op de radio. Er zit een ander toestel op long final (laatste rechte lijn voor de baan, maar nog ver weg).
- TOWER: "N9920U, cleared for immediate Take Off Runway 11!"
Met andere woorden, maak dat je weg bent. Volle gas dus en na 200 meter komen de wielen al van de grond. Ik moet meteen naar rechts, zegt de toren, want er komt een helikopter mijn richting uit.

1550
Boven Lier vlieg ik de controlezone Antwerpen uit. Ik verlaat de frequentie van de toren en contacteer BRUSSELS INFORMATION. Vriendelijke mevrouw aan de andere kant die me laat weten:
- "Regional QNH 1016, no traffic in your area, military zones active, para dropping Schaffen and Brussels using runway 07/25."
Dat laatste is altijd leuk om weten als je zo dicht bij Zaventem zit. Ik vlieg op 1300 voet en de ondergrens van de aanvliegroute van Brussel Nationaal (TMA) is 1500 voet. Tussen mijn kistje en de grote jongens zit dus amper 70 meter (200 feet). De TMA van Brussel in vliegen mag in principe wel, maar nooit zonder radiocontact dus nauwgezet die 1300 voet aanhouden is de boodschap!

1610
Ik arriveer in Brustem. Eerst even over het veld vliegen om de situatie in te schatten en dan een bocht maken voor de landing. Het is erg rustig in St. Truiden en de landing is zacht. Snel het tolgeld betalen en dan terug in het toestel, voor de geplande Touch & Go's.
Ik doe er 6 in totaal. Twee standaard landingen, een soft field, een short field, een flapless landing en tot slot een go around. Bij die laatste beslis je enkele meters boven de grond om NIET te landen en een doorstart te maken. Na 6 keer heb ik het wel gehad en kondig in via de radio aan dat ik terug vertrek naar Antwerpen.

1715
Aankomst in Deurne na een rustige vlucht. Ook daar even langs de kassa passeren (16,5 euro/landing) en dan de auto in terug naar Tienen.


Tot slot nog een toetje voor de liefhebbers. Ik heb de GPS de hele vlucht laten meevolgen in Track Mode. Bij thuiskomst kan je dan je route tot op de meter nauwkeurig herbekijken in Google Maps/Earth. Het mapje hieronder is dus de exacte route die in heen en terug heb gevlogen. Je kan duidelijk de rode circkeltjes rond St. Truiden zien, dat zijn de befaamde Touch & Go's.

Een aangename en leerrijke vlucht maken op je verjaardag, wat kan een mens nog meer wensen!

2 opmerkingen:

Goya zei

Hoi Lode, ik volg je blog als frequent passagier sinds enkele weken, heel erg interessant te lezen hoe het vliegen er vooraan aan toegaat.
Wat ik me afvraag, je schrijft dat de aanvliegroute naar Zaventem een ondergrens van 1500 voet heeft, maar als ik je trackplot even bekijk kruis je de aanvliegroute toch op een grote afstand van Zaventem (ergens tss Heist op den Berg en Begijnendijk). Vliegen die groten daar al op nauwelijks 1500 voet?

Lode zei

Goya,
Even een klein woordje over het luchtruim van/rond Zaventem.
De luchthaven daar is ingekapsel in een beveiligde zone (CTR) in de vorm van een grote cirkel (grofweg gevormd door Leuven - Tervuren - Halle - Vilvoorde). Die zone begint aan de grond en gaat tot 1500 voet. Daarboven start een een grotere zone (TMA) die begint op 1500 voet en in het oosten uitdeint tot Herentals en aan de andere kant tot Aalst. Daarboven opnieuw een groter gebied dat begint op 2500 voet en tot voorbij Gent en Hasselt gaat. En zo gaat dat trapsgewijs verder. Je kan het dus bekijken als een omgekeerde huwelijkstaart.

Om op je vraag te antwoorden, boven Aarschot start de TMA zone inderdaad op 1500 voet en kunnen de vliegtuigen in principe dalen tot die hoogte. In de praktijk zullen de toestellen meestal hoger vliegen en wordt die zone alleen actief gebruik als de oostelijke landingsbanen dienst doen, bij een wind uit het westen dus. En zelfs dan zullen de verkeersleiders in Zaventem een 'veilige' afstand garanderen tussen de groten en de 'kleintjes', want de kleintjes zijn bijna allemaal te zien op de radar.