zaterdag 28 juni 2008

Behind the 737

Toen de zon vanavond om 10 uur stipt onder de horizon verdween, luidde dat het einde in van een memorabele vliegdag. Een dag waarop ik al een tijdje zat te wachten, vol nieuwe, indrukwekkende en spannende ervaringen. Niet alleen voor mij. Maar ik loop vooruit op de feiten. Ik heb er een aantal vluchten opzitten. De eerste ging van Antwerpen naar Luik.

Op mijn verlanglijstje stond al langer een vlucht naar een grote internationale luchthaven met een controletoren en commerciële verkeersvliegtuigen. Landen op Zaventem is schandalig duur, dus geen optie. Luik komt echter aardig in de buurt. EBLG (de code voor Luik) leeft van charters naar allerlei zonnige bestemmingen maar nog meer van de cargovluchten. De luchthaven is de Europese hub van pakjesdienst TNT die aan- en afvliegt met 737’s. Ook het ondertussen bekende Kalitta Air vliegt bijna dagelijks met een 747 naar Luik. De Jumbo die vorige maand crashte op Zaventem was hier een vast klant. EBLG is trouwens het vaste uitwijkveld als landen op Zaventem niet kan. Dat komt omdat Luik een joekel van een startbaan heeft, meer dan 3 km lang.

De meteo gaf wolken op 3500 voet en een redelijk sterke wind, gelukkig parallel met de startbaan. Als je naar een veld zo groot als Luik vliegt, is een vluchtplan verplicht. Ook dat moest dus even gefaxt worden naar Brussel. Nog even het vliegtuig voltanken en dan de lucht in. De route gaat via Lier, pal over Sint Truiden naar Borgworm, aan de E40. Die stad is een verplicht meldingpunt voor verkeer dat naar Luik wil. Het is zo druk op de torenfrequentie van Luik dat ik er geen speld tussen krijg. Ik heb echter nog geen toestemming om het luchtruim boven “De Vurige Stede” in te vliegen dus ik zet mezelf on hold boven de E40 (een racetrack vliegen dus). Na een halve cirkel raak ik er dan toch door en mag ik de E40 volgen tot het volgende meldingspunt HOTEL, de gigantische Ikea in Hognoul. De controller ratelt instructies in het rond en dan hoor ik mijn roepnaam.

TOWER: N9920U, can you make it to final immediately?
IK: Negative, I will proceed via HOTEL.


Ik wil niet opgejaagd worden tijdens mijn eerste trip naar een onbekend veld dus kies de normale procedure. Een verstandige beslissing zo zal meteen blijken.

TOWER: N9920U. Hold at HOTEL at 1500 feet, incoming Boeing 737 on your 11 o’clock, 3000 feet, on 4 mile final. Report traffic in sight.

Links van mij komt een Boeing 737 tegen 300 km/u richting Luik gejakkerd. Ik word in de wachtzaal gezet en moet melden als ik die grote kist in zicht heb. Ik ben net begonnen aan het cirkeltjes draaien boven de Ikea dus draai weg van het veld. De verkeersleider wordt blijkbaar wat zenuwachtig.

TOWER: N9920U. Do you have the 737 in sight?
IK: Negative. Holding at HOTEL and will report visual.

Aan het einde van mijn cirkel draai ik weer richting veld. Links van mij zie ik plots een blauwe 737 van JetAir voorbijglijden, even hoog als ikzelf en klaar voor de landing. Ik meld de toren dat ik de 737 zie.

TOWER: N9920U, continue approach, you are number 2 for landing, behind the 737. Watch out for wake!

Wake is de forse turbulentie die zo’n grote vogel veroorzaakt. Om dat te vermijden moet je zijn vliegpad proberen te ontwijken. Terwijl de blauwe Boeing richting terminal taxiet, zet ik mijn kleine Grumman aan de grond. In Luik voel je je echt wel een VIP. Zo’n knalgeel autootje (FOLLOW ME CAR) komt de baan opgereden en je wordt verzocht te volgen naar de parking. Handig, want het is een kluwen van taxibanen, gele lijnen en parkings. Als ik uit de cockpit klauter verlaten de eerste bruingebrande passagiers het toestel van Jet Air. Aan de andere kant van mij staan twee 737’s en een Jumbo Jet.

Landen op een grote en drukke luchthaven pal achter een 737, persoonlijk opgehaald worden door een follow me wagen, perfecte infrastructuur (gloednieuwe briefing room!) en dat alles voor de luttele som van 7 euro. Chapeau!

De volgende vluchten die dag waren ook een avontuur. Daarover snel meer ...

3 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Luik...Mmm, wel leuk om 'ns een keertje vanuit Rotterdam naartoe te vliegen.
Thnx for the heads up!

Fly November zei

Ja, echt een goedkope bestemming en je krijgt daar toch een groot internationaal veld voor. Je loopt als kleine piloot gewoon tussen de Boeings en Airbussen. Aanrader!

Skycaptain Marz zei

Ja, dat hebben we op EHRD ook. Af en toe wordt je zelfs gestoord van Transavia 737's en VLM F50's. :)

We hebben ook wel veel zakenjets, o.a. van Shell.

Ja, goed plan, volgende int vlucht wordt Luik...
Thnx!