woensdag 4 juni 2008

No Go

De vlucht richting Luik is in het water gevallen. Of beter, in de mist blijven hangen.

Vanochtend erg vroeg opgestaan en op de site van Belgocontrol een volledig weerbulletin opgevraagd. De oranje waarschuwingslampjes gingen toen al knipperen. Maar tegen beter weten in toch maar naar Deurne gereden, hopend op een meteorologisch mirakel. Een mens is een raar dier.


De mirakels bleven alvast uit in de METAR van 10u20:

EBAW 040820Z 28004KT 2400 BR SCT007 BKN012 16/15 Q1016
Zichtbaarheid amper 2.4 km (2400), mist (BR) , wolken op 700 voet (SCT007) en geen uitzicht op verbetering.

Dan maar koffie gedronken in de tijdelijke cafetaria (de echte bar wordt verbouwd) en wachten tot de zon de mist wegbrandt. Een uurtje later is de situatie een tikkeltje beter maar nog steeds ver onder VFR minima.

EBAW 040950Z 27004KT 240V340 3700 BR SCT013 BKN018 17/14 Q1016
De begeleiders wachten ...

Op de radiofrequentie van Antwerpen is het rustig. Nu en dan vertrekt een IFR vlucht, op instrumenten vliegen kan wel in dit weer. Om de tijd te doden flaneer ik langs de vliegtuigen op de tarmac. Ik zie een kleine jet en een VLM Fokker staat op vertrekken naar Manchester. Rond de middag nog eens naar de briefing room.

EBAW 041050Z 29003KT 240V340 4300 BR SCT013 BKN020 18/15 Q1016 BECMG 5000 BR
Het blijft mistig en de zichtbaarheid is 4.3 km (VFR minimum is 5 km). De wolken zitten bovendien erg laag, op 1300 voet. En de mist zal blijven volgens dit bericht.

Het wordt geen mirakeldag, ik moet zonder extra uren in mijn logboek terugkeren, en dringend beginnen sparen om mijn IFR rating te halen.

Geen opmerkingen: