maandag 2 juni 2008

Plannen voor Luik

Er zijn een aantal dingen die ik weliswaar tijdens mijn opleiding in de VS heb gedaan, maar waar het in België nog niet van kwam. Een TMA doorkruisen bijvoorbeeld of de hele tijd onder begeleiding van een Control Center (ACC) staan.

Een TMA (Terminal Maneuvering Area) is de aan- en uitvliegzone van een grote luchthaven. De TMA van Brussel is uiteraard omnipresent in het Belgische luchtruim. De radionaam van de TMA van Brussel is 'Brussels Departure'. Een ACC (Area Control Center) beheert een groter gebied boven de TMA waar transitverkeer op langere afstand en wat grotere hoogte zit. De roepnaam in België is 'Brussels Control/CTA'. Als je in ons land een cross country vlucht wil maken (> 50 mijl) boven 3000 voet kom je bijna automatisch in de TMA of CTA terecht en vlieg je in gecontroleerd gebied tussen de grote jongens. Dat verandert meteen de voorbereiding, communicatie en vlucht zelf.

Zo moet je in principe een vluchtplan indienen en kan de verkeersleider je verplichten om geplande hoogte of koers te veranderen als dat nodig is om botsingen in zijn gebied te vermijden. Een keer boven de 4500 voet gebruiken zowel de kleine als grote toestellen een standaard luchtdruk om de hoogte te berekenen en spreek je bijvoorbeeld van 'Flight Level 55' in plaats van '5500 feet'. Ook de communicatie is veeleisender want je moet telkens van frequentie veranderen en blijft permanent in contact met een controller.

Om mijn lijstje met Belgische vliegervaring wat te verlengen, wil ik al een tijdje een vlucht plannen die de volgende uitdagingen biedt:
- dwars door de aanvliegroute van Brussel.
- landen op een veld met Approach en Tower.
- een vluchtplan indienen.
Mijn oog is gevallen op Luik (EBLG), een grote internationale (cargo)luchthaven met een joekel van een startbaan, een TMA en een Toren. Ik zal vliegen op Flight Level 55, iets minder dan 2 km hoog. Ik heb 4 juni geprikt als datum. Hopelijk zit het weer een beetje mee.

Geen opmerkingen: