maandag 21 juli 2008

Farnborough Airshow

Farnborough International Airshow nabij Londen is, samen met die in Le Bourget, de grootste airshow ter wereld. Ik ben er afgelopen weekend even langs geweest. Mijn zus, die in Londen woont, zorgde voor een bed en een douche. En voor gezelschap tijdens de show, want dat wilde ze ook wel even zien.

Het slaperige Londense voorstadje Farnborough wordt om de twee jaar onder de voet gelopen door de tienduizenden bezoekers van de show. Farnborough Airport zelf is een grote zakenluchthaven met een bedrijvenzone die rond de startbaan is aangelegd. Hier staat de wieg van de luchtvaart op het Britse Eiland. De airshow palmt een week lang het hele luchthaventerrein in. Aan de rand staan grote gelegenheidshallen waar bedrijven hun diensten promoten. Beetje te vergelijken met de sfeer op Batibouw of het autosalon. Daarnaast, dichter bij de runway, de 'static aircraft display', lees: het ene geparkeerde vliegtuig na het andere om te bekijken. Van een eenmotorige Bonanza (hey, hier mag ik mee vliegen!) over militaire jets tot een muisgrijze Boeing 777 Cargo van de Amerikaanse luchtmacht (hey, hier zou ik mee willen vliegen). In de verte staat ook de Airbus A380 te wachten. Het grootste passagiervliegtuig ter wereld is de publiekslieveling hier.

Naast die verzameling vliegtuigen ligt dan een kijkzone, op het gras en de taxibanen, over de hele lengte van de baan (3km). Een groot hek scheidt de duizenden toeschouwers van de startbaan, amper 200m ligt er tussen publiek en runway 05-23. Centraal staat ook een joekel van een tribune met honderden zitjes. We zetten ons tussen het publiek, net op tijd voor de show. Van half twee tot half 5 stijgen onophoudelijk stuntvliegtuigen, helikopters, tweedekkers, gevechtstoestellen en passagierstoestellen op die boven de hoofden van de toeschouwers kunstjes uitvoeren.

Het eerste wat we zien zijn de Red Arrows. Dit eliteteam van de Engelse luchtmacht haalt acrobatische toeren uit in kleine, knalrode jets. De zes vliegtuigen vormen tegen hoge snelheid allerlei figuren in de lucht met rode, witte en blauwe rook. Zonder meer indrukwekkend! Daarna volgde, wat mij betreft, het hoogtepunt van de dag, de A380. De grote airbus komt in beweging en zet zich klaar voor take-off. In enkele seconden tijd accelereert de reus van 0 naar 250 km/u. Hij raast voor onze ogen voorbij en even voorbij de tribune komt het toestel los van de grond. Het valt op hoe stil de motoren zijn. De piloten doen de A380 meteen steil omhoog schieten en fors naar rechts draaien. Een magistraal zicht. Drie keer vliegt de Super Jumbo daarna boven onze hoofden voorbij. Een keer met zicht op z'n buik, de tweede keer helt hij bijna helemaal schuin en dan volgt nog een passage in 'slow flight'.

De commentator spreekt terecht van een unieke presentatie. Dit zal de airbus nooit doen met passagiers aan boord want dan breekt gegarandeerd paniek uit. Het bewijst echter wel dat de A380 een zeer wendbaar en perfect controleerbaar toestel is. Het geeft geen krimp als de piloot hem 60° helt of vertraagt tot om en bij 100 knopen. Na 10 minuten kunstjes komt de Airbus terug binnen. Gracieus en bijna als in slow motion raken de gigantische wielen (1,5m diameter!) de grond. Even voorbij ons tribunezitje, draait de A380 de taxibaan op. Aan het eind van de dag mag het publiek er even wat dichter bij. Je kan er rond lopen en je laten imponeren door de omvang van deze gigant. Onvergetelijk!

Dit was mijn eerste airshow en zeker niet de laatste. Een geslaagde ervaring. In juni 2009 doet alles wat vliegt Le Bourget aan. Afspraak dan.











1 opmerking:

Goya zei

En ik maar denken dat er op vliegshows enkel spitfires en gekleurde rookslierten uit F16's te zien waren.
Je beschrijving van die A380 deed me watertanden :-)