vrijdag 1 augustus 2008

Kerosine besparen

Werknemers van Brussels Airlines worden tegenwoordig aangespoord om mee te zoeken naar manieren om kerosine te besparen. Op grote affiches in en rond de luchthaven vraagt het management van haar personeel tips om de brandstofkosten te drukken. De krant 'Het Laatste Nieuws' deed op z'n site een oproep aan de lezers om met gelijkaardige tips op de proppen te komen. Dat leverde zowel enkele bruikbare als ronduit hilarische ideetjes op. Een bloemlezing.

* de kleine motorwagen die het vliegtuig wegduwt van de gate kan het toestel tot aan het begin van de startbaan trekken. Dat bespaart brandstof bij het taxieƫn.
* de prijs van een ticket wordt bepaald op basis van je gewicht. Zwaarlijvige mensen doen meer brandstof verbruiken dus betalen extra.
* de stewardessen alleen in lingerie laten werken. Bij uitbreiding het personeel of zelfs alle passagiers helemaal naakt laten vliegen. Alleen de kapitein mag een kepie dragen, onderscheid moet er zijn.
* voor het vertrek allemaal verplicht een lavement. Dat reduceert het startgewicht met enkele tientallen kilo's.
* de zitplaatsen weghalen en alleen nog staanplaatsen voorzien.
* alle piloten aan de deur zetten en de automatische piloot de volledige rit laten vliegen, dat scheelt het gewicht van twee piloten per vlucht.
* bij het begin van de daling de motoren afzetten. Het vliegtuig moet uiteindelijk toch terug de grond raken.
* de passagiers duwen het toestel zelf naar de bestemming.

Nog iemand?

2 opmerkingen:

Goya zei

-Een pak lager vliegen, door de kromming van de aarde heb je dan een cirkel met een kleinere straal en dus kortere omtrek
- radio en transponders uitzetten onderweg; minder elektriciteitsverbruik.
- Probeer achter een A380 in de slipstream mee te liften

Lode zei

Goede tips. Anderzijds: hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht en hoe minder je weerstand. Radio en Transponder uitzetten op een commerciele IFR vlucht is 'not done' vrees ik.