zaterdag 2 augustus 2008

Rondje Kempen

Met een hoogzwangere vrouw in huis en duizend en een dingen die nog geregeld moeten worden voor de bevalling, kwam ik de afgelopen maand alweer niet tot vliegen. Bovendien blijkt ook dat de Grumman in de zomermaanden een fel gegeerd toestel is en dus vaak al geboekt door andere piloten. Vanochtend heb ik dan toch nog eens het luchtruim geteisterd. Vluchtje heen en terug Antwerpen via Balen en Arendonk, een rondje Kempen dus. Er blies een lichte crosswind (7 knopen) maar de zichtbaarheid was geweldig en ook het wolkendek hing hoog genoeg (3700 ft). De uitvliegroute ging via ALBERT (Albertkanaal) en HOTEL (Herentals). Daarna aangemeld bij Brussels Information en zo op radiaal 95 van VOR Antwerpen recht op Balen af. Onderweg schoof Meerhout (ooit gewoond), Geel (geboorteplaats) en Mol (mijn middelbare school) voorbij. Even een ritje terug in de tijd!

Na een kwartiertje vliegen doemde de grote grasbaan van Balen-Keiheuvel op. Je ziet dit lichtgroene, lange veld (1 km) prachtig liggen tussen de donkergroene bossen eromheen. Ik vlieg er dwars over en zie de talloze zweefvliegtuigen al klaar staan voor vertrek. Ik neem een bocht en vlieg over de Rauwse Meren en de zandputten van Mol richting E34. Boven Arendonk draai ik weer naar het zuiden. Daarna werk ik boven de verlaten noorderkempen nog wat aan enkele maneuvers: simulatie uitgevallen motor, VOR radiaal tracken, slow flight en scherpe bochten.

Tijdens de terugvlucht navigeer ik volledig op de nieuw geïnstalleerde GPS van Garmin. Prachtig en handig toestel trouwens, die GPSMap 296, waarover later nog een woordje meer. Op mijn eigen draagbare GPS die ik steeds als reserve inschakel, zie ik dat we vlakbij het huis van mijn broer in Bel zijn, een deelgemeente van Geel. Ik stuur hem razendsnel een SMS-je en maak een cirkeltje of twee boven zijn huis. Na de landing zal blijken dat hij en z'n vriendin als gekken stonden de zwaaien voor de garage. Ondertussen is het steeds drukker geworden op de frequentie van BRUS INFO. Ik krijg van de verkeersleiding ook relatief veel waarschuwingen voor ander verkeer: "Cessna 172 at your 1O o'clock, Piper coming your way 5 miles head on (!), helicopter under you from left to right, ..."

De approach en landing gaan probleemloos en volgens het boekje: HOTEL -> ALBERT -> baan 29. Een taaie crosswind doet me wel de hele tijd afdrijven van mijn rechte lijn naar de begane grond. Ik neem mezelf voor om daar de volgende keer nog wat op te oefenen.

3 opmerkingen:

Goya zei

Ik heb zelf de GPSMap 60 CX, het draagbare broertje en ben er enorm tevreden van. Zowel voor pivé als professioneel gebruik.

Nu ik je zo lees over de Kempen, zijn er eigenlijk reglementen qua vliegen boven natuurgebieden? Minimumhoogte,....?

Lode zei

@Goya: Die Garmin 296 zit ingebouwd in het toestel. Ik wijd er binnenkort zeker eens een apart artikel aan. Verder heb ik al sinds 2001 de draagbare Garmin Etrex Venture. Zeer robuust en betrouwbaar toestel.

Wat je vraag betreft: boven zones die expliciet staat ingekleurd als natuurgebied (zo zijn er geen vijf in België) moet je minimum 1500 voet aanhouden, maar in de praktijk vlieg je hoe dan ook zelden lager dan dat. E zijn eigenlijk geen speciale richtlijnen voor zones als Het Zwin, Park Midden Limburg, Verdonken Land Saeftinghe, Ardennen, ... Minimum hoogte is daar 1000 voet, zoals dat ergens anders ook geldt.

janstevens zei

Beste Lode,

In een oudere post van je las ik dat landrotten tegen betaling een rondje met je kunnen meevliegen. Geldt dat aanbod nog steeds?

Vriendelijke groet,
Jan