woensdag 17 september 2008

FAQ: Hoe ver mag je boven open zee vliegen?

Als mensen te weten komen dat je een vlieglicentie hebt, trekken ze meestal een blik vragen open. Ik merk dat niet alleen op deze weblog, ook in het gewone leven. Geen enkel probleem hoor, ik praat maar wat graag over mijn hobby. En vaak moet ik het antwoord ook schuldig blijven want een eenvoudige PPL-er is niet alwetend. Het lijkt me leuk om al die vragen te bundelen in een nieuwe rubriek op deze site: de FAQ. Om de zoveel tijd vraag en antwoord. De eerste is meteen een erg interessante vraag (van G.) over het vliegen over water.

?Hoe ver mag je boven open zee vliegen?

De FAR (Federal Aviation Regulations) schuift twee scenario’s naar voor: vliegen boven open water MET of ZONDER reddingsvest.

Als je ZONDER reddingsvest aan boord het ruime sop kiest moet je ervoor zorgen dat je in geval van motorpech nog veilig naar land kan glijden. Elke toestel heeft een ‘glide ratio’ waarbij je op basis van je hoogte kan berekenen hoeveel mijl het duurt voor je de grond raakt in een zweefvlucht. Hoe hoger je vliegt, hoe meer marge je hebt en hoe verder je dus van land weg kan vliegen.

Wie MET reddingsvest boven open water vliegt mag zover vliegen als hij of zij wil, met dien verstande dat je weer netjes geland moet zijn voor de brandstof op is natuurlijk. De Grumman waarmee ik vlieg heeft bijvoorbeeld een autonomie van meer dan 4 uur. Je kan dus vanuit Oostende twee uur lang boven zee vliegen maar daarna moet je echt wel rechtsomkeer maken en de resterende twee uur gebruiken om terug te vliegen.

Dat is de theorie. In de praktijk komt er ook psychologie bij kijken natuurlijk. Wil een mens wel moederziel alleen boven een koude zee vliegen in een eenmotorig toestel? Niet vergeten, na twee uur vliegen ben je meer dan 400 km van land verwijderd. Je mag dan al een reddingsvest dragen en radiocontact hebben met een verkeersleider, als de motor op dat moment sputtert ziet het er weinig rooskleurig uit.

Ervaren piloten zullen zeggen dat je statistisch gezien evenveel kans hebt op motorpech boven land als boven zee. Ze hebben uiteraard gelijk, want een motor ‘weet’ niet dat je boven water vliegt. Maar een gedwongen landing in een West-Vlaams veld is nog altijd aantrekkelijker dan te ‘ditchen’ op de golven van de Noordzee.

Persoonlijk ben ik eerder een conservatieve en behoedzame piloot. Liever een omweg maken over land dan de kortste route over de onvoorspelbare zee als je’t mij vraagt. Mijn zus woont en werkt in Londen. Er komt een dag dat ik haar eens ga bezoeken met het vliegtuig. De kortste route is via het radiobaken van Koksijde dwars de plas over. De langere route naar Engeland (meest gebruikt ook) gaat via Calais en zo dan het Kanaal over naar Dover. Op die manier vlieg je amper 12 minuten boven open water. En als je hoog genoeg klimt kan je zelfs veilig naar land glijden in geval van pech. Doe mij die route maar!

1 opmerking:

Goya zei

Bizar dat je zonder bijkomende training toch boven open zee mag vliegen, en een (gammel) reddingsvestje voldoende blijkt te zijn :-)
Alhoewel, een vliegtuig zou in principe even vlak moeten blijven drijven zeker? In offshore cursussen leer je hoe je blindelings uit een omgekipte helikopter moet geraken, maar die krengen kantelen natuurlijk onmiddellijk met hun zwaartepunt bovenaan.

Eigenlijk vroeg ik me gewoon af of je tot aan de Thorntonbank (15 zeemijl offshore) zou mogen vliegen ;-)