zondag 21 september 2008

Oostende (EBOS)

In augustus bleek de zon op vakantie. September doet voorlopig veel beter. Ons land blijft beschermd door een sterk hogedrukgebied en dat zorgt al dagenlang voor droog en meestal zonnig nazomerweer. Ook zaterdag noteerden we 18 graden, een blauwe lucht en een zacht windje uit het noordoosten. Da's fraai vliegweer en dus was de Grumman geboekt op mijn naam vandaag. Mijn schoonbroer Theo vergezelde me vandaag op een vlucht heen en terug Oostende (EBOS).

De zon had aanvankelijk wat moeite om de ochtendnevel weg te branden maar tegen 11u00 ging de zichtbaarheid de hoogte in. We gooien het toestel vol Avgas en iets voor twaalf uur stijgen we op van baan 11. Theo moet even wennen aan de gevoeligheid van zo'n klein toestel. Stijgen, dalen, bochten en rimpelingen in de lucht voel je natuurlijk veel harder dan in een groot lijnvliegtuig. De eerste vijf minuten volgen we de standaardroute die je uit de controlezone van Antwerpen loodst, via Kontich en Rupelmonde. Daarna via het radiobaken NIK (St Niklaas) kaasrecht op Aalter af. Dit is een verplicht meldingspunt als je naar Oostende vliegt. We cruisen op 2300 voet (dik 700m) en het valt op dat er een laagje bruinachtige nevel hing die het zicht vooruit belemmert. Halverwege de rit zien we Gent aan de linkerkant en Brugge aan de rechterkant van ons. Mooi zicht, ondanks de nevel.

Net voor Aalter praten we met 'Oostende Approach'. Onze bestemming is een grote internationale luchthaven en die hebben een gecontroleerde aanvliegzone. In België hebben alleen Zaventem, Luik, Charleroi en Oostende zo'n TMA/Approach gebied. De verkeersleider geeft ons een apart transpondercode en stuurt ons in een rechte lijn naar de luchthaven ("cleared direct to the field"). We horen hem niet meer tot hij ons overschakelt naar de toren. Ook daar kort en bondig: "Descent to 1000 feet, join right hand downwind for runway 08, number two for landing". Bij het vervoegen van downwind krijgen we een fraai plaatje te zien. Aan onze voeten ligt de tarmac van Oostende met enkele 737's en een Jumbo Jet Cargo op de parking. Daarachter de duinen en dan de Noordzee. Van op deze hoogte ziet ze er aanlokkelijk blauw uit. 1 minuut later zitten we op final, de laatste rechte lijn voor landing. Echt precisiewerk komt er niet aan te pas want de baan is 3.2 km lang. De Grumman laat zich gewillig neervlijen op het asfalt in een zalig zachte landing. Op de taxibaan komt er zo'n knalgeel FOLLOW ME wagentje voor ons rijden dat ons via het kluwen van taxistroken naar de parking brengt.

EBOS heet officieel 'Internationale Luchthaven Oostende-Brugge'. De naam Brugge werd enkele jaren geleden op vraag van Ryanair toegevoegd aan de titel. De Ierse lagekostenmaatschappij vloog destijds naar Londen vanuit Oostende en wilde uitpakken met Brugge als bestemming voor Britse citytrippers. Maar na enkele maanden liepen de gesprekken over een uitbreiding van het aantal bestemmingen vast. Twistappel waren de passagierstaksen die Ryanair zou moeten betalen. De maatschappij trok zich volledig terug uit Oostende. Op dit moment is EBOS vooral een luchthaven met veel vrachtverkeer en een handvol charters naar zonnige bestemmingen. Jetair heeft er een vaste uitvalsbasis.

We krijgen van dat gele wagentje een lift naar het luchthavengebouw met onderweg zicht op enkele vrachtvliegtuigen, inclusief een gigantische 747 van Southern Air. In zijn buik verdwijnen grote paletten vol kartonnen dozen. We worden aan de gate gedropt tussen een groep bruingebrande toeristen die net van een helblauwe Jet Air Boeing stapt. Zij in korte broek en zonnebril, wij met trui en fluovestje. Een busritje van 10 minuten later wandelen we op de zeedijk van Oostende. Een hapje eten, de benen nog wat strekken en tegen 15 uur ging het terug richting luchthaven.

De briefing room voor privé piloten bevindt zich in de beveiligde zone van het gebouw, achter de veiligheidscontrole. Voor de metaaldetector staat een lange rij mensen te wachten. Ik doe m'n fluovestje aan, hang m'n pilotenbadge rond mijn nek en we mogen meteen de pijl CREW volgen. Als eerste door de detector, voorbij de verbaasde toeristen. Ook nu weer brengt het grondpersoneel ons met de wagen naar het toestel, na het betalen van het landingsgeld: 29,20 euro. Fors bedrag vind ik persoonlijk.

Het is even over vier als we toestemming krijgen om op te stijgen.. Ik vraag aan de toren een route die ons meteen naar de kustlijn brengt zodat we over het strand kunnen terug vliegen. Op 1000 voet (300 meter) hoogte scheren we over het casino van Oostende, Blankenberge, Zeebrugge en Knokke. Even voorbij Blankenberge wordt het even spannend als blijkt dat de microfoon van mijn hoofdtelefoon niet meer werkt. Ik hoor de man van Oostende Approach wel, maar hij mij niet. De draagbare radio in mijn bagage bewijst meteen zijn diensten. Ik kan via die handheld toch terug contact krijgen. Ik neem m'n headset even later af en dan blijkt dat het pluggetje van de microfoon los zit. Oef, communiceren lukt weer voluit. Snel contact leggen met Dutch Mil want ik tuf al enkele minuten rond in Nederlands luchtruim. We stijgen tot 3500 voet waar de zichtbaarheid echt wel belabberd is. Erg nevelig en zo'n bruin laagje inversie. Ik betrap mezelf er trouwens op hoe handig het vliegen is met de GPS van het toestel. Vooraf geef je alle waypoints in en een dikke rode lijn toont de weg. Je krijgt er een schat aan informatie bij over grondsnelheid, koers, afstand, hoogte en wat weet ik meer. Het schermpje toont ook het volledige luchtruim met alle controlezones, verboden gebieden, luchthavens en radiobakens. Een bepaald gebied ontwijken of snel een koers uitzetten naar een ander veld is kinderspel.

De tijd vliegt en de Schelde in de verte is het signaal om de radio op 135,20 te zetten, de toren van Antwerpen. Landing volgens het boekje: draaien boven het sportpaleis en dan naar baan 11. In totaal leverde de dag 1.7 uur op die ook als cross country tijd geldt (+ 50 mijl van Antwerpen). Mooie vlucht, aangenaam gezelschap en twee zachte landingen op grote en fraaie luchthavens: Antwerpen en Oostende. Topdag!

Geen opmerkingen: