zaterdag 13 september 2008

Traffic Watch

Vliegen met de Grumman is alweer een stukje veiliger geworden. Sinds een tijdje prijkt in het dashboard de Traffic Watch ATD-300. Dit kleinood waarschuwt je voor andere toestellen in de buurt. Het is dus in zekere zin familie van TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System), iets wat in commerciële lijnvliegtuigen al lang verplicht is.

Traffic Watch gebruikt de signalen van de transponder, een apparaat dat informatie uitzendt over de identiteit, hoogte, positie en snelheid van een vliegtuig. Beeld je even de verkeersleiders op de grond in die naar een radarscherm vol bewegende puntjes staren? Wel, zij vangen de signalen van transponders in al die toestellen op. Traffic Watch scant het luchtruim rondom je eigen kist en ‘leest ‘signalen van andere transponders tot een reikwijdte van 5 mijl. Een schermpje voor je neus geeft de hoogte en afstand van het andere toestel weer (in het voorbeeld hier 5 NM en 700 FT).

In de Grumman is dit wonderbaarlijke bakje ook verbonden met je hoofdtelefoon. Verkeer in de buurt wordt plechtig aangekondigd door een damesstem met een vettig Amerikaans accent die ‘Traffic Nearby’ in je oor jengelt. De eerste keren was het toch even schrikken…

Na een eerste vlucht met dit systeem aan boord lijkt het feilloos te werken. Grappig hoe je zelfs tijdens het taxiën op de grond plots een waarschuwing krijgt voor het toestel pal voor je. Toen ik aan de rand van de baan stond te wachten op mijn beurt om op te stijgen, pikte Traffic Watch ook het signaal op van het toestel dat net binnenkwam (1 NM / 300 FT). Onderweg kreeg ik zowat drie meldingen van andere toestellen. Twee heb ik er effectief gezien, boven of onder mij.

Is het nuttig? Ik vind van wel. In gecontroleerd gebied kijkt iemand op de grond meestal mee uit naar andere toestellen en is Traffic Watch een soort backup. Het systeem bewijst pas echt zijn nut in ongecontroleerd luchtruim waar je dat extra paar ogen altijd kan gebruiken. Hoe dan ook blijft de piloot zelf verantwoordelijk voor wat in vakjargon ‘separatie’ heet. Want Traffic Watch ‘ziet’ niet alles. De grootste beperking van het ding is namelijk dat het werkt bij de gratie van de transponder. Feit is dat er nog altijd toestellen vliegen die geen transponder aan boord hebben. Zelfbouwtoestellen, bepaalde ULM’s, zweefvliegtuigen, oudere toestellen, paragliders, ... enz. Ook voor vliegtuigen waarvan de transponder defect is, niet aanstaat of verkeerde informatie zendt, kan Traffic Watch onmogelijk waarschuwingen geven. Het aloude devies blijft dus gelden: VFR-piloten moeten in de eerste plaats naar buiten kijken en zelf op zoek naar collega’s. Die Amerikaanse dame naast je in de cockpit is niet meer dan een bevestiging van je eigen waarnemingen.

Geen opmerkingen: