maandag 20 oktober 2008

Oefenen boven Hoogstraten

Prachtig weer vandaag. Vliegweer, als u het mij vraagt.
Met een grote omweg via Deurne naar kantoor gereden om nog even het luchtruim op te zoeken. Geen cross country tripje met een passagier of landen op een ander veld dit keer. Gewoon even snel ‘een blokje rond' en de lijst oefeningen nog eens afwerken.

Mijn bestemming is Hoogstraten, in de Antwerpse Noorderkempen. Uitvliegen via Ekeren, dwars over het oude militaire vliegveld van Brasschaat en zo met de E19 onder mij naar een van de meest noordelijke stukjes Vlaanderen. Hier reikt de speeltuin tot 4500 voet.

Al na enkele minuten ben ik er, heel even Nederland in ook volgens de GPS. Daarna volgt het klassieke lijstje: slow flight, draaien rond een punt, scherpe bochten, VOR onderscheppen, draaiend klimmen en draaiend dalen. Ik stijg even door naar 4400 voet, net onder de CTA. Alles boven 4500 voet is in Belgiƫ gecontroleerd, hetzij door Brussels Control, hetzij door Brussels Departure. De meest leerrijke oefening was het simuleren van een noodlanding. Je trekt plots het gas dicht zodat je motor stationair gaat draaien. Je begint meteen te zakken. En de kunst is dan om meteen 72 knopen op de snelheidsmeter te krijgen. Aan die snelheid glijdt het toestel het langzaamst naar beneden en heb je de meeste tijd om een plan te bedenken. Dat plan is in het geval van motorpech heel eenvoudig: je zoekt een geschikte landingsplaats en begint daarboven te cirkelen om hoogte te verliezen. Ik kies voor een lang, recht grasveld naast de autoweg. Op ongeveer 1000 voet boven de grond draai je een denkbeeldig circuit in en werk je het vakkundig af door zonder motor te landen. Ik laat mezelf zakken tot 500 voet (akelig dicht bij de grond eerlijk gezegd) en geef dan weer volle gas. Dit is tenslotte maar een oefening. Les geleerd: ik moet het circuit ruimer maken want ik zou neergekomen zijn aan het eind van mijn landingsveld.

Na een klein uurtje zwoegen en oefenen terug koers richting Antwerpen. Onderweg kom ik in een kleine regenbui terecht. Als ik de controlezone van Antwerpen weer in wil, blijkt het plots heel erg druk. De verkeersleider zegt kort: "N9920U, stand by." Ik heb dus nog geen toestemming om de CTR in te vliegen en zet mezelf 'on hold' boven Ekeren, net buiten de beveiligde zone. Ik draai wat ze racetracks noemen boven het vormingsstation van de NMBS. Fraai zicht trouwens vanop 2000 voet op dat kluwen sporen en hangars. Op de radio hoor ik hoe de toren van Deurne alle vliegtuigen aan het binnen loodsen is. Na 10 minuten (lang!) rondjes draaien, word ik opnieuw aangesproken en gidst de man achter de microfoon me richting vliegveld. Om een of andere reden ben ik nu weer alleen in de lucht. Al boven het sportpaleis (PORTA) krijg ik te horen: "N9920U, report final, number one for landing!"

2 minuten later raak ik baan 29 en zo terug richting stal. 1.1 uur in totaal in het logboek.

Geen opmerkingen: