woensdag 19 november 2008

FLORIDA '08: Arcadia (KX06)

Zo uitzonderlijk warm het de afgelopen week was, zo ongewoon koud ligt Florida er nu al enkele dagen bij. Bij dageraad halen we amper 6 graden en overdag zit er niet meer dan 18 graden in. Maar ondanks de koude doet 'The Sunny State' haar naam alle eer aan. Ook vandaag geen wolkje gezien. De Cessna van Cams Flight was enkel nog in de voormiddag beschikbaar, dus om half acht vanochtend stond deze jongen te blauwbekken op het asfalt van St. Pete Airport. Op mijn vluchtplan gaf ik La Belle op als bestemming, een stadje in het hart van Florida, halverwege de oost- en westkust. La Belle ligt in een gebied dat The Everglades heet. Ik liep echter bij vertrek al meteen vertraging op. Probeer een Cessna zonder primer die 's nacht buiten slaapt maar eens te starten bij deze temperaturen.

Rond half 9 dan toch vertrokken op 35R met een fikse wind uit het noorden. Dan volgt een hele reeks verkeersleiders en instructies. Ik wil mijn persoonlijk hoogterecord breken en heb een 'cruising altitude' van 7500 voet ( 2,5 km) aangevraagd. St Pete Tower geeft me meteen na het opstijgen een westelijke koers. Daarna praat ik met Tampa Departure. Zij laten me nog een beetje draaien en doorstijgen naar 3500 voet. Even later word ik overgezet naar Tampa Approach en mag ik verder klimmen naar 7500 en mijn geplande koers hernemen. Op
kruishoogte moet ik Miami Center contacteren. Dat is wat in de VS een ARTCC (Air Route Traffic Control Center) heet. Zij controleren het verkeer over langere afstand. Ondertussen tikt de klok en ik begin te merken dat ik La Belle niet zal halen binnen de tijd. Het vliegtuig moet namelijk om 11u terug zijn voor een volgende klant. Ik bekijk de opties en zie op mijn route een kleine luchthaven liggen op 35 mijl voor La Belle. Het paarse lijntje op mijn kaart is KX06, Arcadia Municipal Airport. Een runway van 1.3 km lang en georienteerd op 5-23, dus redelijk goed opgelijnd met de strakke wind. Ik vertel mijn plannen aan de ARTCC jongens:
"Miami Center, Cessna 76U would like to change the flight plan and land at KX06 instead of KLBV".
- "76U, flight plan altered, Arcadia is at your 12 'o clock at 9 miles, a 010 degree course should bring you there."
Heerlijk toch die luchtverkeersleiders hier. Negen mijl om 7500 voet te dalen, miauwkes, dat wordt werken! Gas zo goed als dicht, neus naar beneden en tegen 1000ft/min naar beneden denderen. Ik zie het veld ondertussen recht voor mij liggen, aan de rand van een klein stadje in het centrum van Florida. De landing is erg hobbelig en de wind blaast staalhard op de linkerkant van mijn kleine Cessna. Toch blij dat ik aan de grond sta ook al is hier hoegenaamd niets te zien. De FBO is potdicht, net als de hangars ernaast. Op de parking een mooie Piper Warrior. Zoals op bijna alle Amerikaanse veldjes kan je hier wel dag en nacht tanken met een kredietkaart.



De terugvlucht plan ik via Venice en Sarasota, steden en luchthavens aan de kust. Venice Airport heeft 3 joekels van runways maar is ongecontroleerd. Ondenkbaar in Europa. Als ik me niet vergis was dit de plaats waar 1 van de 9/11 kapers les volgde. Ik vlieg erover op 4500 voet en zie enkele studenten circuits oefenen. Mooie stranden ook hier trouwens. Op deze hoogte blijf ik ook net boven het luchtruim van de internationale luchthaven van Sarasota maar kan ik er dwars over vliegen. Onder mij liggen de twee banen in een X-vorm met in het midden de terminal en enkele airliners die passagiers opladen. Meteen daarna roep ik Tampa Approach terug op voor de landing in St. Pete. Ze laten me dalen in trapjes en de hele tijd op dezelfde koers. Een keer voorbij de baai gaat St. Pete Tower op de radio. Ik zit op de koers van de landingsbaan in gebruik en zie het uitnodigende asfalt in de verte al liggen.
"76U, fly direct to the field, cleared to land runway 35R". Nu is het dus gewoon een kwestie van rustig dalen en recht binnen vliegen. Een toestel van lowcost-maatschappij USA3000 wacht op mij om te vertrekken. De landing nu is gelukkig perfect. Dit was meteen mijn laatste vlucht deze vakantie. In totaal kan ik 8 uur bijschrijven in mijn logboek.

Geen opmerkingen: