donderdag 13 november 2008

FLORIDA '08: Check Out, II

De wind is de afgelopen nacht gedraaid en wat strakker gaan waaien. De lucht blijft helder blauw maar het vervolg van de checkride zou in een stevige wind gebeuren. De METAR van St. Petersburg kondigde vandaag 150/15G20 aan. Wind uit het zuiden aan 15 knopen per uur met
uitschieters tot 20. Larry komt me tegemoet aan het vliegtuig: "Pretty strong winds today!"
"Is that a problem", pols ik voorzichtig. "Makes a good practice for your crosswind landings", hoor ik hem zeggen. Daar was ik al bang voor.

De baan in gebruik is 17L, zo goed als perfect uitgelijnd met de wind dus. Een andere runway is - gezien de stevige bries - zo goed als uitgesloten dus moeten onze touch & go's ingepland worden tussen het reguliere verkeer. Runway 17L is volgens Larry de mooiste van de vier omdat de eerste meters starten in een aangelegd strookje land in de baai. Na de eerste landing moet ik hem gelijk geven, het uitzicht was subliem. Halverwege onze serie touch & go's zien we een C130 van de US Navy opstijgen. De piloot meldt dat hij ILS approaches wil oefenen. De toren laat hem rechts van het vliegveld uitvliegen, wij draaien links weg. Op het einde komen we natuurlijk samen en roept de toren ons op: "22V, extend downwind, traffic on final, report C130 in sight." Onder onze vleugel zien we dat mooie militaire werkpaard landen en even later krijgen ook wij daar de toestemming voor. Dit scenario herhaalt zich nog een paar keer. Tussendoor moeten zowel de C130 als wijzelf ook meermaals 'on hold' om landend verkeer door te laten, waaronder een bloedmooie Learjet. Respect voor de mensen in de toren die dat allemaal stroomlijnen!

Na 12 keer op en neer hebben we't wel gehad. Tijdens het taxieën naar de parking blijkt Larry verre Belgische roots te hebben, stel je voor! We praten ook over de hoge kostprijs van vliegen in Europa. "De 12 touch en go's van daarnet zouden me samen 60 euro gekost hebben in België", vertel ik Larry. Die bekijkt me daarop alsof ik net het dashboard heb onder gekotst. Al onze landingen van zonet zijn hier gratis.

Enfin, ik ben nu 'gelost' door Larry en mag met alle Cessna 172's van Cams Flight vliegen.

2 opmerkingen:

Anonymous zei

Waar doe jij in Belgie 12 landingen voor 60€? Toch niet in Antwerpen...daar kan je er slechts 3 van doen...

Beheerder zei

In Antwerpen niet nee, maar er zijn genoeg plaatsen in België waar je nog goedkoop kan landen. St Truiden: 5 euro. Luik: 7 euro. Tiene: helemaal gratis!