maandag 29 december 2008

Vliegen onder hoge druk

De foto hierboven schreeuwt het uit: "Vliegen, nu meteen!" Een hogedrukgebied zo sterk als dat nu al enkele dagen boven Belgiƫ hangt, zorgt meestal voor zeer stabiel en rustig weer. Het heeft op zich geen invloed op de temperatuur maar zorgt vaak wel voor een wolkenvrije hemel. Geef toe, zo'n prachtig weer kon ik toch niet laten liggen!? Ik ben zondagochtend voor dag en dauw opgestaan om nog in het schemerdonker en de bijtende vrieskou naar Deurne te rijden. Het toestel stond al om 13 uur op naam van een andere piloot dus het zou bij 'een blokje rond Antwerpen' blijven. Gelukkig blijkt er nog genoeg brandstof in de tanks te zitten om minimum een uurtje te vliegen.

Ondanks de buitentemperatuur van -1°C start de Grumman even vlot als anders. Omdat ik niet hoef te tanken en baan 11 in gebruik is, ligt er maar goed 200 meter tussen mij en de startbaan. Maar bij deze extreme koude wacht je beter tot het toestel volledig op temperatuur is. Het duurt enkele lange minuten voor de oliemeter veilig in het groen zit. Daarna komen de verlossende woorden van de toren: "N9920U, cleared for take off runway 11. Be advised, there is crossing helicopter traffic, 500 feet".

Snel even een blokje rond, dat betekent concreet enkele cirkeltjes boven Zeeuws-Vlaanderen maken en dan terugkeren. Het is al van mijn laatste vlucht in Florida (19 november) geleden dat ik nog eens in een cockpit gezeten heb en dan wil je in de eerste plaats vooral het eventuele stof weghalen.

Bij het opnieuw binnen vliegen van de controlezone meldt net na mij een Nederlands toestel aan op dezelfde koers. De toren geeft mij eerst instructies en laat de collega achter mij weten: "Follow the Grumman in front of you". Bij het nemen van een bocht kijk ik even achteruit en zie ik de bumperklever in de verte. Veel verder dan dat zie ik trouwens niet, want het grote nadeel van zo'n hogedrukgebied is de matige zichtbaarheid. Stabiele lucht is stilstaande lucht en dus blijven stofpartikels of vochtigheid hangen. Zelfs met het lichte briesje van vandaag bewegen de luchtlagen te weinig om alle ellende weg te waaien. Getuige daarvan ook het smogalarm dat tijdens de laatste dagen van het jaar geldt. Ik kan grof geschat maximum 3 mijl ver zien, nog net boven het wettelijke minimum in luchtruim klasse C (de zone Antwerpen). Exact 1.0 uur motortijd kunnen bijschrijven in mijn logboek.

Geen opmerkingen: