zaterdag 24 januari 2009

Vechten tegen de wolken

Al sinds begin januari probeer ik nog eens te vliegen. In de praktijk kan dat momenteel alleen op zaterdag wegens een overvolle agenda. De eerste zaterdag van januari hing er de hele dag hardnekkige nevel over het land en was de zichtbaarheid beperkt tot 2000 meter. Het weekend daarna waaide het harder dan mijn zenuwen en toestel aankonden. Gelukkig zaten de weergoden afgelopen zaterdag wel mee. Alhoewel.

Passagier met dienst was mijn vader. Die stond al lang op het lijstje om eens mee te vliegen maar door omstandigheden was het er nog niet van gekomen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om naar Oostende te vliegen om de Noordzee te bekijken vanop hoogte. Maar omdat de lage druk en vele wolken voor onstabiel weer bleven zorgen, besloten we een kort 'rondje Kempen' te organiseren.

Net voor het opstijgen kreeg ik van de toren de luchtdruk door: 986 hPa. Dat is zeer laag. Waarom is die luchtdruk zo belangrijk? Wel, met dat cijfer stel je je hoogtemeter in. Als je de foute luchtdruk instelt, klopt de hoogtemeter ook niet meer. Terwijl het metertje bijvoorbeeld 2000 voet aangeeft, vlieg je in de praktijk maar op 1800 voet. Elke verkeersleider die je op je koptelefoon krijgt, zal je dan ook telkens de luchtdruk in zijn zone melden, zodat elk vliegtuig met dezelfde waarden vliegt.

Ik krijg van de dame in de toren initieel 1000 voet toegewezen wegens arriverend verkeer. Met de startbaan nog onder ons, moeten we meteen een verloren wolkje ontwijken op 1000 voet. Op 1500 voet hangen uitgerokken slierten wolken. Daarboven, ergens tussen 2000 en 3000 voet, zit het volledig dicht. Die nevelachtige wolken doen ook geen goed aan de zichtbaarheid. Ik vrees even dat we moeten terugkeren en beslis te wachten tot uitvliegpunt HOTEL (Herentals) om de knoop door te hakken. Gelukkig klaart het al snel wat op en verbetert het zicht. Na Herentals vliegen we achtereenvolgens over Meerhout, Mol, Geel, Laakdal en Westerlo. Regelmatig moet ik toch wolkjes ontwijken. Als VFR piloot mag je niet in de wolken vliegen maar soms kan je niet anders dan door de tip van sluierwolken vliegen. Vreemd gevoel als je die dikke witte massa op je ziet afkomen en daar dan tegen 200 km/u door schiet.

Na Westerlo opnieuw de toren opgeroepen en eerst de aanvliegroute LIERA - KONTI gekregen maar halverwege mochten we meteen naar het veld vliegen. Op 'base' was het plots zeer druk op de radio en raakte ik er even niet door. Terwijl de baan al voorbij vloog toch toestemming gekregen om te landen en een scherpe bocht en enkele honderden voet later stonden we terug aan de grond. 0.96 uur motortijd gelogd in een gevecht met de wolken.

1 opmerking:

Arjan zei

Hallo Lode,

Mooi verhaal weer. Toevallig ben ik zaterdag 24 januari 2009 ook op antwerpen geweest. Was aan einde van de middag.

Zie mijn verhaal: http://ar-ppl.blogspot.com/2009/01/les-24-nightshift.html

Groetjes,
Arjan
ps. mag ik jou blog aan mijn lijst toevoegen???