zaterdag 14 februari 2009

Verrassingsvlucht

Wat een prachtige dag hebben we achter de rug. Wat een sublieme vliegdag ook! Een zo goed als wolkenvrije blauwe lucht, bijna geen wind (3 knopen), tientallen kilometers zichtbaarheid en stabiele hoge druk (1028).

In de vertrekhal van de Antwerpse luchthaven ontmoet ik Lien en Gunther. Dit koppel heeft net een huis gebouwd in Beernem en ik heb dat bouwavontuur gevolgd via hun blog. Omgekeerd is ook Gunther een trouwe lezer van mijn vliegblog. Gunther wordt dertig deze maand en wil al lang eens mee vliegen. Daarom had Lien in het geheim deze verrassingsvlucht geregeld. Pas gisterenavond kreeg hij te horen dat er vandaag gevlogen zou worden.
De route die door Lien werd gevraagd: Antwerpen – Melle – Gent - Beernem – Brugge – Zeebrugge en zo recht terug naar Antwerpen.

Zoals ik al vreesde was het erg druk op de luchthaven. Elke zichzelf respecterende piloot probeert op een dag als dit natuurlijk te vliegen. We moesten even wachten bij het tanken en ook aan de startbaan stond een lange rij. De toren probeerde iedereen zo snel mogelijk weg te krijgen. “N20U, confirm when you are ready. Number 3 for take off.” Nog twee toestellen voor ons. Dan konden we vertrekken, via de KONTI-RUPEL route. Na het uitvliegen van de CTR ging Brussels Information op de radio. Ook hier een drukte van jewelste. De dame in mijn koptelefoon waarschuwde: “There is a lot of traffic today, have a sharp lookout!” De Traffic Watch op ons toestel gaf regelmatig andere toestellen weer, soms tot op 1 mijl nabij. Ogen open houden was de boodschap want we vliegen ondertu
ssen in ongecontroleerd luchtruim.

We draaiden eerst een rondje boven Melle, dan enkele cirkeltjes boven Gent (terrasjes gezien!), vervolgens wat sightseeing boven Beernem gedaan en via het wondermooie Brugge daarna recht op de haven van Zeebrugge af. Over het strand vliegen met de duinen aan de ene kant en de open zee aan de andere kant moet ongeveer het mooiste zijn wat er is. Via radiobaken Costa (COA) zetten we dan opnieuw koers richting Antwerpen. Meteen na Knokke kom je in Nederlands luchtruim terecht dus werd Dutch Mil ingelicht over onze intenties. Het antwoord – zoals steeds – kort maar krachtig: “QNH 1028!” In dit deel van de wereld liggen de grenzen van gecontoleerd luchruim wat hoger dus we stegen door naar 3500 voet (1.1 km). Wat een verschil met de hobbelige 1300 voet van daarnet. Op deze hoogte was de lucht zo strak als een biljarttafel. Geen rimpeltje te bespeuren. Trouwens, om de goede zichtbaarhei
d nog eens te illustreren: boven Terneuzen zagen we de koeltorens van Doel al liggen, zo’n 30 kilometer verder.

Enkele minuten later schoven de dokken van de Antwerpse haven alweer onder ons voorbij en spraken we terug met de Toren van Deurne voor instructies. Standaard aankomst via DELTA en PORTA. De drukte leek even ver te zoeken want al boven het sportpaleis kregen we toestemming om te landen op baan 11.

Gunther kijkt hopelijk terug op een fijne vliegervaring en zal binnekort enkele foto’s ter illustratie sturen. Hiernaast alvast de werkelijk gevlogen route via de GPS tracklog.

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Hoi Lode,

Ja, het was inderdaad erg mooi weer, ook bij ons. We hadden dezelfde druk in onze omgeving.

Mooi hobby hebben we toch he? :)

Fly November zei

Dat van die mooie hobby besef ik inderdaad telkens ik vlieg met de zon aan de ene kant en het prachtige landschap onder mijn andere vleugel...