dinsdag 31 maart 2009

Charleroi (EBCI)

Ik wilde dringend nog eens een of meerdere items van mijn aeronautisch verlanglijstje wegstrepen. Vandaag was het moment. Ik koos voor een vlucht heen en terug naar Charleroi (EBCI), of Brussels South zoals de luchthaven zich graag laat noemen. Als bonus had ik ook graag dwars door de TMA van Zaventem gevlogen.

Een TMA is de aanvlieg- of vertrekzone van grotere luchthavens. Om het verkeer in goed banen te leiden, moet de piloot permanent en verplicht contact houden met de luchtverkeersleiding. Die kan je bovendien headings en hoogtes opgeven en je geplande route behoorlijk wijzigen in functie van ander verkeer in de buurt, meteen het grootste nadeel van vliegen in een TMA.

Heenvlucht

Ik diende een vluchtplan in voor EBAW-EBCI op 4000 voet (jawel, in België vlieg je in gecontroleerd gebied op IFR levels). Omdat mijn vlucht via het luchtruim van Zaventem gaat, kreeg ik na het aanmelden bij Antwerpen Ground meteen een zogenaamde clearance te horen. In mijn geval was dat: "N9920U, squawk 0055, climb and maintain initialy 3000 ft, proceed via KONTI."

Even voor 4 uur ging de gashendel open en kwamen de wielen van de grond. Zoals opgedragen meteen na het opstijgen scherpe bocht naar rechts en klimmen naar 3000 voet. Met het veld nog in zicht werd ik meteen overgezet naar Brussels Departure. Het was dus zover, ik vloog tussen de "pro's". Het radioverkeer op die frequentie klonk in elk geval een stuk anders dan wat je meestal op Brussels Information hoort. Veel vreemde accenten, snelle stijl en grote vogels. Ik hoorde een Lufthansa vlucht, Speedbird (British Airways) en een Brussels Airlines kist boven mijn hoofd. De dame van de verkeersleiding hield me netjes op 3000 voet.

Na radiobaken Affligem volgde even een moment van verwarring. Ik dacht toestemming te krijgen om naar VICTOR te vliegen, het aanvliegpunt net voor Charleroi en begon al koers daarheen te zetten. In de plaats hoorde ik de stem op mijn koptelefoon zeggen: "N9920U, proceed Chievres."
Chievres? Heu?? Dat is een radiobaken tegen de Franse grens, weg van mijn bestemming Charleroi. Ik vroeg en kreeg bevestiging van deze heading: "N9920U, proceed to Chievres for traffic reasons and expect vectors to Charleroi soon."
Om mij uit de baan van een aanstormende kist te houden, moest ik dus even de andere richting uitvliegen. Na enkele minuten kreeg ik echter een 'direct' Charleroi en werd ik voor de rest met rust gelaten. Op de grens tussen het luchtruim van Brussel en Charleroi werd ik overgezet naar Charleroi Approach en even later naar Charleroi Tower. Ik hoorde tussendoor ook een Ryanair Boeing binnen komen. De landing was makkelijk, de baan is dan ook berekend op zwaar verkeer. De grote kisten draaien op de grond naar links, richting gloednieuwe terminal. Mijn kleine vliegtuigje werd naar de oude vertrekhal rechts geloodst. Het blijft eerlijk gezegd een fantastisch gevoel om zelf te landen op een plaats waar je al ettelijke keren als passagier vertrokken bent.

Die oude terminal lag er zieltogend en verlaten bij. Ik dwaalde er wat rond maar de lichten waren gedoofd en er was weinig te beleven. Op de tarmac zelf stonden vele kleine en middelgrote privé toestellen maar al bij al ook daar relatieve rust. Om de zoveel minuten kwam er een vertrekkende of landende Boeing van Ryanair voorbij. Toen ik net geland was, denderde een Wizzair voorbij.

Terugvlucht


De route terug naar Antwerpen volgde min of meer hetzelfde traject. Maar om nog wat sightseeing boven Brabant mogelijk te maken koos ik voor een veel lagere hoogte (1400 voet). Op die manier bleef ik net onder de TMA zone en kon ik m'n zin doen.

Op de frequentie van Charleroi Ground een zeer behulpzame man. Met een fantastische radiostem gidste hij alles en iedereen over het asfalt, ook mij: "N9920U, you see that Ryanair Boeing that just passed you? Well, follow him to holding point runway 07 and watch out for turbulence!"
Ok, ik dus op een veilige afstand achter die 737 aan, een bevreemdende ervaring. Nadat mijn voorganger de lucht in ging, kwam er nog een andere 737 binnen. Ik was net op tijd om dat te filmen vanuit mijn cockpit.




Daarna was het mijn beurt. Uitvliegen ging over punt ZULU, akelig laag over grote windmolens trouwens. Ik bleef weg uit EBBR TMA dus na het afmelden bij de toren van Charleroi ging 'Brussels Information' aan. De verkeersleider met dienst was ook weer erg behulpzaam en waarschuwde netjes voor verkeer in de buurt. Zaventem had vanavond baan 02 in gebruik en dus kwamen alle toestellen vanuit het zuiden naar Brussel aanvliegen. Ter hoogte van Halle richtte de man van Brus Info zich tot mij: "N20U, Boeing 737 at your 11 o'clock, 2000 feet, intercepting the ILS for Brussels, caution for wake turbulance."
Ik draaide m'n hoofd en zag 200 meter boven mij een 737 (van EasyJet dacht ik) passeren. Een close encounter, onvergetelijk zicht!

Later volgen nog waarschuwingen voor een Piper en een Robin onder of boven mij. In Antwerpen was het ondertussen rustig en ik mocht meteen naar "base runway 11" vliegen. Een tijdje later ging de hangar op slot en was ik een memorabele vlucht rijker.

Wat hebben we geleerd vandaag?

(1) Je krijgt een 'clearance' voor je de TMA van Brussel in mag
(2) Verwacht in die TMA soms rare navigatiekronkels
(3) De luchtverkeersleiders zijn best wel toffe peren.

3 opmerkingen:

Arjan zei

Leuk verhaal weer.

Erg gaaf om tussen de big boys te vliegen. Ben zelf een keer IFR van Antwerpen naar Rotterdam gegaan. Hoor je die big boys ook over de headset.

Heerlijke hobby hebben wij ;)

Gr,

Abeam.be zei

Mooie reportage & filmpje. Kom je in België niet veel tegen...
Hoeveel landingsgelden betaal je nu in Charleroi?

Fly November zei

@Abeam: Schrijven en vliegen, mijn twee grootste passies. Het toestel waar ik mee vlieg heeft een abonnement op EBCI dus de landing was gratis maar voor een MTOW onder 2 ton betaal je 7,5 euro als ik me niet vergis.
@Arjan: Tijdens die vlucht gisteren heb ik nog maar eens gedacht hoe bevoorrecht we eigenlijk wel zijn. Op een zonnige dinsdagavond tussen grote jongens mogen fladderen. fan-tas-tisch!