woensdag 8 april 2009

GA Terminal Brussel

Enkele dagen geleden moest ik een documentaire inlezen in Zaventem. Die opdracht was veel vroeger afgelopen dan verwacht en dus had ik even de tijd om naar de General Aviation Terminal (GAT) van Brussels Airport te rijden. De GAT is de plaats waar privé vluchten en ook de meeste zakenvluchten terecht komen, ver weg van de passagiersterminal. Letterlijk zelfs, want het gebouw ligt aan de westkant van het terrein, net achter het begin van baan 07L.

Aan de voorkant ligt een eerder kleine autoparking maar ik had meteen plaats, misschien gewoon geluk. Dan moet een mens kiezen tussen twee ingangen. Een moderne automatische schuifdeur met het logo van Abelag boven. Of, aan de zijkant, een banale klapdeur met de vermelding G.A.T. Het verschil is de prijs. Als je voor Abelag kiest, maak je gebruik van wat in de kleine luchtvaart 'handling' heet. De diensten van Abelag houden bijvoorbeeld het gebruik van zachte zeteltjes in de lounge in, gratis drankjes, transfer naar de grote terminal, dat soort dingen. De mevrouw aan de balie verzekert me dat handling niet verplicht is op Zaventem. Opmerkelijk.

In dat geval kan een privé piloot dus Abelag negeren en gewoon de standaard GA Terminal gebruiken. Die oogt een stuk minder blits: neonlampen, witte muren en lage plafonds. Om in de beveiligde zone te raken moet je voorbij een metaaldetector. Een keer daar voorbij zit je namelijk aan de 'airside' waar ook de grote kisten zich vrij bewegen. Ik haal m'n vlieglicentie boven en na een goedkeurend knikje van de mevrouw achter de balie mag ik passeren. Je vindt daarna wat een gemiddelde piloot nodig heeft, niet meer, niet minder. Een computer met internet en toegang tot Belgocontrol, blanco vluchtplannen, telefoon en fax. En een snoep- en drankautomaat natuurlijk.

Aan de andere kant van het raam staan enkele aardige toestellen, onder meer eentje van de Amerikaanse regering. Ik zie geen enkel eenmotorig vliegtuig! Want, voor een goed begrip, landen, opstijgen en gebruik van de GAT in Brussel is natuurlijk niet gratis. Op de site van Brussels Airport staan vreselijk ingewikkelde formules waarmee een mens de kosten kan berekenen. Ik kom voor mijn toestel uit op 95 euro voor een bezoekje aan Brussel. Tenzij iemand die som voor mij wil betalen, zal het dus bij dit een grondbezoekje blijven.

2 opmerkingen:

Abeam.be zei

Dat valt eigenlijk nog mee. Ik dacht dat het duurder was.

Fly November zei

ja, dat vind ik ook. Tenzij ik de berekening verkeerd heb gedaan. Die PDF van Brussels Airport is hogere wiskunde hoor!