dinsdag 21 april 2009

Limburg Regional Airport

Ik had jullie nog wat meer beloofd over het vliegveld van Brustem/St Truiden. Ik kan natuurlijk zelf beginnen schrijven, maar op de uitstekende site Hangar Flying staat een lang artikel. Het volgt hierna.


Limburg Regional Airport troef voor Sint-Truiden

Het burgerlijk vliegveld, dat een deel van de vroegere luchtmachtbasis van Brustem inneemt, heet niet langer "Vliegveld Sint-Truiden" maar wel "Limburg Regional Airport (LRA)". Hangar Flying vroeg aan Marc Tuts, general manager van Limburg Regional Airport bvba, wat er schuilgaat achter de naamsverandering.

Locatie

LRA werd opgericht te Sint-Truiden op 22 december 2008. Het bedrijf is eigendom van Marc Tuts (Sint-Truiden) en Guido Van Pee (Leuven). LRA is de concessiehouder en verantwoordelijke uitbater van het vliegveld EBST. Hangar Flying had aanvankelijk wat moeite om het vliegveld vlot te vinden, wegwijzers staan er nauwelijks. De officiële ingang van het vliegveld komt langs de Oude Borgwormsesteenweg, die is nu nog niet in gebruik. Wij bereikten LRA via het bedrijvenpark van Brustem en via een taxiweg die loopt langs de vroegere verkeerstoren en de militaire shelters.

Goed buurmanschap

LRA streeft naar een open communicatie met burgemeester Ludwig Vandenhove van Sint-Truiden en met zijn administratie. Marc : "Met de stad hebben we een luchtvaartprotocol afgesloten. Het spreekt vanzelf dat we rekening willen houden met de noden van de omwonenden, dat hoort zo. Na 20 uur worden geen doorstartlandingen meer uitgevoerd, in het toeristisch seizoen beperken we de helivluchten en de vliegtuigen mogen de grens van 85 decibel niet overschrijden. We proberen zeer veel rekening te houden met onze buren." Uiteraard is de creatie van tewerkstelling erg belangrijk voor het stadsbestuur dat nogal wantrouwig is geworden als met tewerkstellingscijfers wordt gegoocheld. In persmededelingen hebben we in het verleden al beloftes van bijna 200 aanwervingen gelezen, die tijd is duidelijk voorbij. LRA pakt het realistischer aan. Na enkele maanden hebben ze hun eerste administratieve kracht aangeworven.

Een commerciële onderneming

Marc : "We slagen duidelijk de weg in van een vliegveld met commerciële activiteiten. Nu al zorgen we voor scholing en brandstofbevoorrading, onderhoud komt er ook." De vroegere loodsen 41 en 43 van de voormalige luchtmachtbasis worden nu gebruikt voor de stalling van 34 toestellen. In loods 41 bevindt zich een klaslokaal, de administratie en een aangename bar. De lokalen zijn fris geschilderd en kregen een aangenaam interieur.
Marc is ook eigenaar van Air Ad en Fly One. Die eerste firma is als sinds juli 2007 actief en sleept reclamepanelen (banner towing). Daarvoor wordt de Piper PA18-150 Super Cub OO-LVP gebruikt, een vliegtuig dat in het verleden op Zwartberg zwevers trok. Fly One, dat gerund wordt samen met Guido Van Pee, is sinds 16 februari 2009 een Registered Facility (RF) en begint dus scholing aan te bieden. Eind maart worden de eerste theoretische cursussen georganiseerd. Voor de vliegtraining wordt de Piper Tomahawk PA-38 OK-IWA gebruikt. Dit toestel is IFR-gekeurd en voorzien van een Nav/Com/Gps Garmin GNS 430. Helikoptertraining wordt verzorgd met de Hughes 300 (OO-LEV) en de Robinson 44 (OO-WEX). Een Robinson 22 is op komst. Verder gaat de vloot uitgebreid worden met een Cessna C162 Skycatcher, een splinternieuw vliegtuig dat voorzien wordt tegen juni 2009.

Het vliegveld wordt gerund met de spirit van een kmo. Overal waar nodig steekt een beperkte ploeg de handen uit de mouwen en probeert alle opportuniteiten aan te grijpen om de zaak draaiende te houden of gezond te laten groeien. Zowel de C-130 van de 15de Wing, de Alouette II en Agusta A109 van de Wing Heli en de Marchetti's van Beauvechain zijn welkom voor trainingsvluchten. In de nabije toekomst worden drie heliplatformen aangelegd. Marc overweegt om een van de platformen uit te rusten met een permanente verlichting zodat het door hulpheli's kan gebruikt worden. Aan de muur in de bar hangen reeds schetsen voor een verdere modernisering van de infrastructuur. Als luchthaventerreinoverste wordt Marc officieel bijgestaan door zijn assistenten Guido Van Pee, Eric Buyens en Leon Vandormael.

Welkom

LRA is een vliegveld van klasse 2 waar toestellen kunnen landen met een maximum startgewicht van negen ton. Van de vroegere startbaan van 3.300 m wordt slechts 1.199 m gebruikt, de rest van baan 06/24 werd afgesloten met grote roodwitte blokken. Ter plaatse is er een Vlarem-2 goedgekeurde brandstofbevoorrading (Jet fuel en Avgas).
Botlang publiceerde nog geen kaart van het PPR-vliegveld (Prior Permission Required) maar die zou er eerdaags wel moeten komen. Toelatingen of informatie vraag je best op de telefoonnummers 011 58 09 89 of 0485 95 15 15 (luchthaventerreinoverste). Hou er rekening mee dat het vliegveld in de D37 (Danger)-zone ligt, een transponder en radio zijn dus verplicht.

Copyright: Hangar Flying/Frans Van Humbeek/Paul Van Caesbroeck

Geen opmerkingen: