zondag 5 april 2009

Nerem

Het leukst zijn vluchten met passagiers die enkele minuten voordien nog van niets wisten of die gebeten zijn door de vliegmicrobe. Vandaag diende zich een combinatie van beiden aan. Marleen is een vriendin van Elke. Elke is de dochter van de zus van mijn vrouw. Elke had samen met de man van Marleen een verrassingsvluchtje voor haar geregeld. Volgen jullie nog? Marleen heeft zelf ooit nog enkele vlieglessen genomen en is van het type dat niet langs een luchthaven kan passeren zonder er even te gaan kijken. Toen ze door had dat ze een uurtje ging vliegen, verscheen er dan ook een glimlach van oor tot oor op haar gezicht. We gaan met drie omhoog: Marleen, Elke en ikzelf. Haar man Thijs blijft aan de grond en kijkt naar de Ronde van Vlaanderen in de vernieuwde cafetaria. Met volle brandstoftanks en vier volwassen mensen aan boord zit de Grumman over het maximum toegelaten gewicht.

Het weer

Dat leek toch even te wringen. Zaterdag was gehuld in grijze nevel die maar niet wilde optrekken. Zondagochtend leek dat scenario zich te herhalen maar volgens alle meteo diensten zou het tegen de middag opklaren. Om 8 uur 's ochtends zag het er nochtans belabberd uit.

EBAW 050720Z VRB02KT 4500 BR NSC 09/07 Q1024 BECMG 6000 NSW
EBLG 050720Z VRB01KT 2800 BR SCT012 BKN025 09/07 Q1024 NOSIG


Antwerpen: 4.5 km zicht en mist.
Luik 2.8 km zicht, mist en lage wolken (1200 ft)

Ook al zal het gros van de vlucht door ongecontroleerd gebied gaan en is daar wettelijk amper 3 km nodig, toch heb ik mezelf een aantal limieten opgelegd en daar hoort minimum 5 km zicht bij.

Als ik bij aankomst op de luchthaven (om 14u) de recentste gegevens bekijk ziet het er al een stuk beter uit. Luik geeft 5000 meter zicht aan en nog wat nevel. In Antwerpen zegt de computer 10 km zicht, maar dat lijkt me wat overdreven. Hoe dan ook beslis ik om te vertrekken en als het zicht me onderweg niet zint, keren we meteen terug.

De route

De rode lijn op de vliegkaart gaat van Antwerpen over Hasselt naar Tongeren en zo via radiobaken FLORA terug naar Antwerpen. Iets meer dan 100 mijl, een dik uurtje vliegen dus.

Marleen woon in Nerem, een deelgemeente van Tongeren en het is de bedoeling om daar even een cirkeltje over te trekken. Dat dorpje ligt echter net binnen de CTR van Luik en om problemen in de lucht te vermijden, bel ik op de grond nog even met de verkeersleiders van Luik. De man klinkt hartelijk: "Pas de problème, monsieur! Meld u gewoon aan op de radio en we regelen dat wel".

De vlucht

Het is tien voor vier als we opstijgen op baan 29. Via Herentals verlaten we op 1300 voet de controlezone en volgen we de E313 tot Hasselt. Hoe dichter we bij Limburg komen, des te slechter het zicht wordt. Maar ondanks de slechte VFR condities is het alweer druk in ons
luchtruim. De man van Brussels Information doet zijn uiterste best om alles en iedereen te waarschuwen. Rond Geel meldt hij kruisend verkeer op dezelfde hoogte, van rechts naar links. Ik hoor hem ook communiceren met de andere piloot maar stijg voor de zekerheid naar 2000 voet. Ik heb de andere kist echter nooit zien passeren. Even later opnieuw een 'traffic warning'. Dit keer zien mijn passagiers het andere toestel als eerste. Net voor Hasselt zie ik links van ons een Beech of iets dergelijks voorbijschieten, op dezelfde hoogte in tegenovergestelde richting, ik schat een paar honderd meter afstand. Nou ...

We vliegen ondertussen recht op Tongeren af en de zichtbaarheid zit nu echt tegen de grens van het aanvaardbare. Op ongeveer 5 km van Tongeren zie ik nog net de basiliek in de verte. Het zicht is dus maximaal 5000 meter en ik bedenk me dat ik echt niet zou willen vliegen met nog minder zicht. Al die toestellen rondom ons maakt het bovendien nog wat extra creepy.

Terwijl ik een rondje over Tongeren maak, vertel ik de toren van Luik over mijn plan. Over Nerem vliegen blijkt geen probleem. Ik moet gewoon uit hun ILS zone blijven en melden wanneer ik hun luchtruim weer verlaat. Na Nerem even 'slow flight' over Lauw (woonplaats Elke) en dan volle gas naar FLORA. Daarna over Aarschot richting Lier, invliegpunt voor Antwerpen.

Ik hoop even op een 'straight-in approach' zoals een week of drie geleden, maar ik hoor op de radio meteen dat het te druk is. We worden via de standaard route LIERA en KONTI gestuurd en moeten zakken tot 1000 voet. Na Konti mag ik naar 'left base runway 29' vliegen. Vandaar nog 1 bochtje richting baan, snel hoogte verliezen en we staan terug aan de grond.

Als we in de cafetaria nog wat zitten napraten verandert de toren de baanrichting. De wind is blijkbaar lichtjes gedraaid zodat Runway 11 meer aangewezen is.

Wat hebben we geleerd vandaag?
(1) Leg jezelf limieten op en volg die rigoureus, ook al is dat sneu voor je passagiers.
(2) Spoor je passagiers aan om mee te zoeken naar verkeer. Elk paar extra ogen is welkom.
(3) In Tongeren staat een basiliek, geen kathedraal. Sorry!
Hieronder de tracklog van ons vluchtje.

2 opmerkingen:

Arjan zei

Mooi verhaal weer. Leuke vlucht! Inderdaad, de limieten zijn er niet voor niets. Know your limits, don't push them...

Skycaptain Marz zei

Ik maak er vaak een wedstrijdje van; wie spot het verkeer het eerste. Moet je ze dan zien turen... :)
Natuurlijk wel iets beloven uit de bar anders werkt het niet. :)