woensdag 15 april 2009

Recreatief vliegen bedreigd?

Ik geloof niet in samenzweringen of duistere complotten. Ik scheer politici ook niet allemaal over dezelfde kam en wil mensen altijd overtuigen van de goede bedoelingen van onze regering. Dat geloof heeft de afgelopen tijd echter een aardige knauw gekregen. Ik begin stilaan te geloven dat er een samenzwering bestaat die de recreatieve luchtvaart om zeep wil helpen.

Om te beginnen is er de forse prijsverhoging die de federale overheid wil doorvoeren. Een beginnend recreatief piloot moet daardoor meer dan 1.000 euro betalen vooraleer hij zijn studies nog maar kan starten. Ook de kostprijs voor het theoretisch vliegexamen zou de hoogte in gaan: van 87 euro tot 225 euro. De sector van het recreatief vliegen, goed voor 10.500 leden, trok hierbij enkele weken geleden al aan de alarmbel. Als de prijsverhogingen er effectief komen, zullen onderhoudsbedrijven, piloten en vliegtuigbouwbedrijven uitwijken naar landen zoals Frankrijk. Nu al heeft een vliegclub in Kortrijk zijn activiteiten in ons land stopgezet om die in Frankrijk voort te zetten. En dat terwijl die vliegclubs de kweekvijvers zijn van onze toekomstige piloten en andere luchtvaartberoepen. Men was erin geslaagd om het vliegen grondig te democratiseren. Nu wil men er blijkbaar weer een elitair gedoe van maken.

Een tweede element is dat Antwerpen enkele weken geleden een zogenaamde 'mandatory handling' invoerde voor toestellen die niet gebaseerd zijn op de luchthaven. Dat betekent dat een privé piloot die voor het plezier van Kortrijk naar Antwerpen vliegt beroep moet doen op de diensten van Abelag. En dat is natuurlijk niet gratis! De vraag is nu hoe strikt de beheerders van de luchthaven dat gaan opvolgen.

Op deze manier wordt vliegen ontmoedigd, soms zelfs onmogelijk. Heel wat mensen zijn bij voorbaat uitgesloten van een prachtige hobby of mogelijk toekomstig beroep. Ik vraag me echt af of de recreatieve luchtvaart op termijn wel zal overleven. Ze wordt in elk geval hoe langer hoe meer weg gehouden van luchthavens van enige betekenis en de kosten worden onredelijk opgetrokken. Wordt vervolgd ...

1 opmerking:

dknapen zei

Wat bedoel je precies met "Om te beginnen is er de forse prijsverhoging die de federale overheid wil doorvoeren. Een beginnend recreatief piloot moet daardoor meer dan 1.000 euro betalen vooraleer hij zijn studies nog maar kan starten."? Waarvan wil de overheid de prijs verhogen? En waarvoor moet je meer dan 1000 euro betalen vooraleer je je studie kan starten? Kan je hiervan wat links posten?