woensdag 6 mei 2009

Haamstede

Sinds we volgens het zomeruur leven, blijft het 's avonds een stuk langer licht. Vanavond bijvoorbeeld ging de zon pas onder om 21u13. Wettelijk gezien mag een VFR piloot daarna nog 30 minuten vliegen. De officiele aeronautische dag eindigde vandaag dus om 21u43. Op dat moment is het echt wel pikdonker en als persoonlijke tijdslimiet gebruik ik de feitelijke zonsondergang.

Ik was meteen van kantoor naar de luchthaven gereden voor een avondvluchtje. De dag was bewolkt en nat begonnen maar de meteo beloofde brede opklaringen vanuit het westen en droog weer vanaf de middag. Toen ik iets voor 8 uur het vliegtuig uit de hangar trok, gaf de METAR verspreide wolken op 3500 voet, wind 240/09 en +10 km zichtbaarheid. Het plan was om - op iets grotere hoogte - naar Haamstede te vliegen, een dorpje en radiobaken aan de kust van Zeeuws-Vlaanderen en zo via Breda terug naar Antwerpen.

Het was ontzettend kalm in Deurne. Slechts 1 toestel bleef dapper touch&go's draaien in het circuit. Net voor ik vertrok, ging ook nog een VLM Fokker de lucht in. Omdat ik geen brandstof nodig had, kon ik meteen via taxiway 'GOLF' naar de startbaan bollen. Grappig hoe man van de grondfrequentie vroeg om over te schakelen naar de torenfrequentie en daar gewoon met me verder praat. Ik was de enige in zijn hele CTR dus de radiotaal klonk wat minder formeel dan anders:
- "Ok, N9920U, enter the runway, taxiback to the beginning and you are cleared for take off whenever you feel ready for it!"
Nog geen minuut later hing ik boven de ring van Antwerpen. Aangezien er geen ander verkeer is mocht ik min of meer kiezen hoe ik de CTR uitvloog:
- "Report when leaving the zone."

Boven Zeeuws-Vlaanderen stootte ik op 3000 voet op enkele dikke wolken en hardnekkige nevel. Het zicht naar de grond was troebel. Boven 3000 voet moet je op specifieke hoogtes vliegen en de volgende bruikbare kruishoogte op mijn (westelijke) koers is Flight Level 45 (4500 voet). Ik besloot dan maar om op 3000 voet te blijven. Dutch Mil Information antwoorde zelfs na drie keer oproepen niet, gebeurt wel vaker in dit stukje Nederland. De route ging ook even door het luchtruim van Rotterdam en net voor Haamstede ging 'Rotterdam Approach' op de koptelefoon. Zij antwoorden wél en melden dat er geen verkeer in mijn omgeving is. Onder mij passeerden ondertussen talloze windturbines, grote brokken water met lange wegen en bruggen en aan de einder de open zee. Heel erg mooi en rustgevend allemaal.

Na Haamstede ging het over de brede Oosterschelde terug richting binnenland. Op dit traject vestigde ik een persoonlijk snelheidsrecord. De westelijke wind waaide aan 25 kts pal in de rug en dat deed de grondsnelheid oplopen tot 138 knopen (255 km/u). Ondanks die rotvaart zakte de zon steeds dieper in de horizon. De GPS gaf "ETA 21:26" aan en even voor Etten-Leur besloot ik mijn vluchtplan te wijzigen. Het overvliegen van de vliegbasis van Gilze-Rijen werd geschrapt en ik draaide de neus nu al richting Antwerpen. Via het vliegveld van Seppe vloog ik enkele minuten later weer België in. Boven de Antwerpse noorderkempen hingen lage, grijze wolken. Regen zat er niet in, maar door de invallende duisternis oogden ze erg dreigend. Ik tufte eronder op 1500 voet. Wolken pal boven mij en groene bossen onder mij: dat werd dus nog een turbulent slottraject!

Het was nog steeds rustig in het Antwerpse luchrtuim. Ik melde me bij de toren en nog voor ik mijn intenties bekend kon maken gaf de man instructies:
- “N20U, report right base runway 29.”
Geen gedoe met invliegpunten deze keer. Lekker rechtdoor op het veld af. Even later kwam een Fokker van VLM de rust verstoren. Mijn oorspornkelijke instructies werden gewijzigd en ik werd gevraagd downwind vervoegen. Om de turbulentie van dat grote toestel te ontwijken moest ik downwind ook verlengen. Daarna volgde een 3 mile final.

Geloof het of niet, maar mijn wielen raakten de grond om 21u12, exact 1 minuut voor zonsondergang. Wat zich onder mijn vleugels presenteerde was wondermooi. Alleen jammer van de slechte zichtbaarheid. Een vlucht langs de hele kustlijn tot de Waddeneilanden moet prachtig zijn. Volgende keer. Ik heb foto's genomen met mijn nieuwe Nokia GSM maar zou niet weten hoe je die naar een PC stuurt. Iemand??

2 opmerkingen:

Gunther zei

Je vindt normaal wel software als "Nokia PC Suite" om deze job voor jou te doen, op voorwaarde dat je de GSM kan verbinden met een kabeltje (via USB bvb) of via bluetooth. Zat dat niet bij het pakket?

Vraagje over de vlucht: wat is de reden voor de turbulentie door de groene bossen onder jou? Wat is met andere woorden de link tussen bossen en turbulentie?

Skycaptain Marz zei

Hey Lode, leuke vlucht. Beetje door 'ons' gebiedje gekomen lees ik. :)

Ja, Nokia PC suite zou het moeten doen. Als je phone een los memory cardje heeft zou je ze ook daarop kunnen zetten en dan naar een card reader in je PC?