maandag 25 mei 2009

Massachusetts 09: Block Island (KBID)

Om te beginnen dit: de vorige en volgende teksten zijn heel snel geschreven, wellicht ook met tikfouten. Ik schrijf deze verslagjes tussen de bedrijven door en zal ze bij thuiskomst wat bijvijlen. Voorlopig zullen jullie het hiermee moeten doen ....

Maandag 25 mei, dat is Memorial Day hier. Een wettelijke feestdag in de Verenigde Staten. Alleen op de nationale feestdag hangen er nog meer stars & stripes aan de huizen. Heel wat mensen hebben een vrije dag en dus worden boten, oldtimers, motorfietsen, grasmachines, sportpakjes, duikflessen, mountainbikes, steps, wandelschoenen en vliegtuigen buiten gehaald. Bart en ik hadden een vlucht in gedachten naar Block Island, een klein eilandje 15 km voor de kust van Rhode Island. Met de auto en aansluitende ferry ben je bijna een hele dag kwijt. Met de Cessna vlieg je erheen op iets minder dan een uur.

Alleen zou alles van het weer afhangen, want de Atlantische kust is bekend en gevreesd voor de snel oprukkende nevel en wolken. Gelukkig stonden we op onder een prachtige zon en ook de eilanden voor de oostkust van de VS zouden de hele dag 'bevliegbaar' zijn.

Take off om 10u30 stipt en met een bocht rond de luchthaven van Fitchburg geklommen naar 4500 voet. Omdat we zowel links als rechts enkele grote luchthavens passeerden en ik veel verkeer verwachtte op een mooie dag als dit, meldde ik me aan bij de luchtverkeersleiding. Achtereenvolgens kregen we te maken met Boston Approach, Bradley Approach en daarna Providence Approach. Ze geven je een aparte transpondercode en laten je voor de rest met rust. Nu en dan kregen we melding van ander verkeer in onze buurt.

Na drie kwartier bereikten we de kustlijn van Rhode Island en begint een stukje van 8 mijl over zee. Ondertussen was ik naar 5500 voet geklommen om op VFR level te blijven op deze oostelijke koers. Waar de zee begon, doemden ook wolken op, net boven ons op 6000 voet ongeveer. Prachtig om dat eiland vanop die hoogte te zien liggen. Helemaal omrand door gele stranden en in aan de oostkant een kleine baai met jachthaven. Dan snel hoogte verliezen om de landing op KBID (officiele naam van de luchhaven daar) in te zetten. De controller waarschuwde me nog dat het zeer druk is op Block Island. Iedereen wil even naar dat prachtige stukje USA vliegen blijkbaar.

Het is redelijk druk in het circuit maar ik raak er vlotjes tussen. Landing op runway 10 gaat probleemloos en als we de baan afrijden volgen we een gele taxicar naar de parking op een groot grasveld. Er staan zeker 30 toestellen. Bij het openzwaaien van de deur, proeven we de zilte zeelucht en waait er een aardig briesje. Iedereen begroet ons vriendelijk terwijl we naar de gloednieuwe terminal wandelen. Dit is trouwens een van de weinige airports in de VS waar je een landing fee moet betalen: 10 dollar.

Een taxiritje later zitten we te lunchen in downtown Block Island. Het eiland is niet meer dan een dorpje met weinig auto's, een aanlegsteiger voor de ferry en een betonnen landingsbaan van 800 meter. Zeer speciaal maar leuk sfeertje eigenlijk. Mijn eerste vlucht naar een eiland!

Kort nog even de vlucht terug beschrijven: Via Newport en de buitenwijken van Boston naar Fitchburg op 3000 voet. De laatste 20 mijl was zeer turbulent wegens opbouwende thermiek. Onmogelijk om hoogte te houden en zeer slecht voor de maag van de passagier ;-).

Hieronder enkele foto's:










1 opmerking:

Arjan zei

Hallo Lode,

Zo te zien vermaak je je wel daar. Leuke verhalen!! Lijkt mij schitterend om te doen... Veel plezier nog enne... Blijf bloggen!!! :)