vrijdag 22 mei 2009

Massachusetts 09: Check out

Donderdagavond reden we rond 20u30 de oprit van onze vrienden in Massachusetts op. Dat was een stuk later dan gepland. Niet omdat onze vlucht van Brussel naar New York vertraging had. De Airbus van Jet Airways landde perfect op tijd. Niets dan lof trouwens voor de uitstekende service van die maatschappij! Onze late aankomst in Jefferson had te maken met de rit van JFK naar het binnenland. Die verliep bijzonder moeizaam. Meteen bij het buitenrijden van de luchthaven kwamen we een file terecht en dat duurde zo de eerste 50 km. Rush hour aan de Amerikaanse oostkust, vreselijk. Gelukkig wachtte er bij Bart en Leen een warm welkom en een zacht bed.

Omdat we maar enkele dagen bij hen zouden blijven en ik toch wel wat wilde vliegen, had ik op vrijdagochtend meteen een check out vlucht gepland. Na wat zoeken was ik enkele weken geleden bij FCA Flight Center terecht gekomen, een lokale FBO op de luchthaven van Fitchburg (KFIT). FCA verhuurt twee Cessna 152's en een 172. De gewoonte is dat je eerst een check out vlucht doet met een instructeur voor je zomaar andere toestellen kan huren. Aangezien het deze zomer ook twee jaar geleden zal zijn dat ik mijn brevet behaalde, drong een BFR zich op, een Flight Review. Om de twee jaar moet elke PPL-er verplicht een uurtje vliegen met instructeur om na te kijken of je nog volgens de regels en procedures vliegt. Ik had afgesproken met de mensen van FCA dat die check out vlucht ook als BFR zou gelden.

Fitchburg heeft twee lange betonnen runways. 14/32 en 02/20. De approach van 02/20 is nogal steil wegens een heuvel aan de ene kant en een hoge kerk aan de andere kant dus meestal is de 14/32 in gebruik, ook vandaag. Er is geen controletoren, dit is klasse G en net erboven klasse E. Speeltuin voor VFR vliegers dus. Op de tarmac staan een twintigtal vliegtuigjes en in de hangars ongetwijfeld nog eens evenveel. Wat een mooie lokatie alweer en wat een perfecte infrastructuur ook hier.

Om 11u stap ik een Cessna 172 in samen met instructeur Ron. Het valt me altijd op dat de instructeurs die je op zo'n kleine en lokale FBO's vindt vaak al een respectabele leeftijd hebben. Heel veel jonge leraars gaan werken bij een blitse school om uren op te bouwen op weg naar hun commercieel brevet. Die C172 is elke keer wennen als je uit de Grumman komt. We vertrekken vanop runway 32 en vliegen naar de VOR van Gardner. Ron laat me een radiaal tracken en stelt ondertussen wat theoretische vraagjes. Na Gardner zien we het veld van Orange liggen (KORE). Daar wilde Ron wat touch&go's doen. We deden er een stuk of vier, waaronder een glide in (motorloos). Daarna weer omhoog en op 3000 voet een beetje bochtenwerk en wat slow flight. Na een dik uur zitten we weer in het circuit van KFIT en na nog twee landingen taxieen we terug naar de parking.

In het leslokaal van FCA bespraken we nog even de vlucht en kreeg ik nog wat feedback van Ron en daarna tekent hij mijn logbook af. BFR voltooid en gelost op de C172 van deze FBO! Bart bleef de hele tijd aan de grond maar nu ik hier alleen mag vliegen, wilden we nog snel even samen de lucht in. We deden drie touch&go's en zetten dan een punt achter deze vliegdag.

Geen opmerkingen: