woensdag 17 juni 2009

De langste dagen

Ik hoop dat u er van geniet, beste lezer, van de langste dagen van het jaar! Tussen 16 en 22 juni verdwijnt de zon pas onder de horizon om 21u59. In de praktijk duurt een vliegdag deze week dus tot 22u29 (sunset + 30 minuten).

Ideaal om na het werken nog even richting Antwerpen te rijden voor een kort vluchtje. Het was mijn eerste vlucht met de Grumman trouwens na de wederkennismaking met de Cessna familie in de Verenigde Staten.

Het viel me ook nu weer op hoe kalm het op de luchthaven bleek op een doordeweekse woensdag. Met de matige westenwind was baan 29 in gebruik en meteen na het starten van de motor mocht ik doorrijden tot aan de baandrempel. Het plan was om snel even over en weer naar Gent te vliegen. Opstijgen gebeurde dus westelijk en het traject van de luchthaven naar Gent loopt eigenlijk recht-op-recht. Alleen ... de officiƫle uitvliegroute maakt een omweg via Kontich en Rupelmonde. Misschien wilde de verkeersleider me wel een directe route geven, via radiobaken Nicky, dwars over de Antwerpse binnenstad? Ik besloot het gewoon te vragen.

Ik: "Antwerpen Ground, N9920U, ready for a VFR flight to Gent and back, 2000 feet. Request instructions and is there any chance I can fly direct NICKY after take off?"
Ground: "Euh .. normally not, but I will check."

Als ik even later de toren aan de lijn krijg, hoor ik fijn nieuws:

Tower: "N20U, cleared for take off runway 29, direct Nicky, 2000 feet. Report when leaving the zone".

Even later hing ik op lage hoogte boven de kathedraal van de Scheldstad en vlieg ik in een rechte lijn naar Gent. Mooi zicht, met dank aan de torenmens.

De lucht was zo vlak als een biljarttafel. Alleen over het kanaal tussen Gent en Zelzate voelde ik een kleine rimpeling in de lucht. Ik was ook de enige recreatieve piloot in het Belgische luchtruim, denk ik, want op de frequentie van Brussels Info bleef het de hele tijd muisstil. Na een klein uurtje fladderen, was het tijd om terug binnen te komen. Boven Sint Niklaas, nog voor ik in de Antwerpse CTR zat, mocht ik al doorvliegen naar "left downwind runway 29". Ik was echt de enige vanavond ...

Net na mij kwam er nog een Fokker van VLM binnen. Ik hoorde de piloot via de radio een "visual approach" aanvragen. Terug naar de basis dus, op zicht het circuit vliegen en landen. Heerlijk toch.

3 opmerkingen:

Arjan zei

Welkom terug in het europese luchtruim ;) Heerlijk zo'n uurtje tussendoor vliegen.

Vraagje: Vlieg je nu op Antwerpen via een Vliegclub?

Gr
Arjan

Abeam.be zei

Lode,

naast Brussels Info kan je tijdens een werkdag ook de militairen oproepen (Belga Radar) voor flight information service. Die zijn een wat professioneler en geven bijvoorbeeld kleurcodes aan weersituaties. Eens doen!

Groeten.

Fly November zei

@Arjan: Geen vliegclub. Ik huur gewoon een toestel van een bedrijf (GATC) dat daar een Grumman staan heeft in een hangar.
@Abeam: Ok, nog nooit gedaan eigenlijk. Goede tip!