vrijdag 19 maart 2010

ULM update

Voor wie niet mee is: ik werk aan een (Frans) ULM brevet. Dat doe ik in Baisy-Thy, een van de grootste ULM-velden van BelgiĆ«. Om zo’n licentie te behalen moet je het Franse theorie examen afleggen en een aantal uren vliegen met een instructeur.

Theorie

Op dinsdag 15 september 2009 reed ik naar Lille (Frankrijk) voor het theoretisch examen. De dagen en weken ervoor had ik me door het handboek ‘Manuel pour pilote ULM’ geworsteld. Ook al spreek ik behoorlijk goed Frans, dat studeren was echt geen lachertje. Het was alsof ik al die specifieke luchtvaarttermen en uitdrukkingen opnieuw moest aanleren, dit keer in het Frans! Het probleem was niet zozeer de inhoud. Ik weet ondertussen welke aerodynamica een vliegtuig doet vliegen en ken de procedures en communicatie uit m’n hoofd. Het was vooral moeilijk om dat allemaal in een andere taal over te zetten en de verschillende nuances ervan te begrijpen.

Toch wat onzeker meldde ik me aan in het examenlokaal. Daar zaten een dertigtal andere slachtoffers bij elkaar om in totaal enkele tientallen meerkeuzevragen te beantwoorden. Het was zwoegen en zweten en na een uurtje of twee stond ik terug buiten, onzeker over het resultaat. Dat zou je per brief worden meegedeeld. Die brief kwam ongeveer een maand later, met de verlossende woorden dat ik geslaagd was. Met de hakken over de sloot, dat wel, maar de theorie was dus alvast binnen.

Praktijk

Ik heb op dit moment amper 2,5 uur op ULM gevlogen, de laatste vlucht in september 2009. Uit mijn eerste ervaringen met die ultralichte toestellen blijkt dat het echt wel wennen is als je van een zwaardere machine komt. Vliegen met stick, veel meer rudderwerk, snelheidsmeter in km/u in plaats van knopen, windgevoeliger, … Ik schat dat ik een uur of 10 nodig zal hebben voor de transitie van PPL naar ULM. Nu de lente in het land is, wil ik de draad terug oppikken. Nog voor einde maart wil ik opnieuw met ULM de lucht in.

Geen opmerkingen: